Berlingske Business

Mærsk stiger 5 pct. efter regnskab og Danske Bank-salg

A.P. Møller-Mærsk opjusterer forventninger
Foto:

Aktierne i A.P. Møller-Mærsk stiger pænt trods et skuffende resultat for 2014.

Aktierne i A.P. Møller-Mærsk stiger pænt trods et skuffende resultat for 2014. Meddelelsen om et salg af ejerandelen i Danske Bank med mulig overtagelse af A.P. Møller-Mærsk Holding samt udlodning af ekstraordinært udbytte fra salget er måske forklaringen.

B-aktien stiger knap 5 pct. til 14.630 kr. efter fem minutters handel onsdag, og A-aktierne stryger til vejrs med en stigning på godt 4 pct. til 14.160 kr. Begge er helt i front i C20.

A.P. Møller-Mærsk kom værre ud af 2014, end analytikerne havde forudset, målt på bundlinjen - nettoresultatet efter minoriteter.

Konglomeratet opnåede sidste år et nettoresultat efter minoriteter på 5015 mio. dollar. Ifølge estimater indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans ventede analytikerne 5865 mio. dollar på den post sidste år.

Den store shipping- og oliekoncern omsatte for 47,6 mia. dollar mod 47,4 mia. dollar i 2013, mens analytikerne havde ventet 47,4 mia. dollar på toplinjen.

Containerrederiet Maersk Line, der er konglomeratets største forretningsenhed, fik et nettoresultat (NOPAT) på 2341 mio. dollar i 2014 - en fremgang fra 1510 mio. dollar i 2013.

Det hører dog også med til historien, at 2014's resultater er trukket ned af nedskrivninger på samlet 2704 mio. dollar, mens salget af en stor aktiepost i Dansk Supermarked samt andre frasalg bidrog positivt.

A.P.Møller har meddelt at man sælger aktierne i Danske Bank og A.P.Møller-Mærsk Holding har givet tilsagn om at købe 15 pct. og 2,02 pct. af beholdingen på 20,02 pct.

Aktionærerne i Mærsk gives mulighed for at købe deres forholdsmæssige andel af Danske Bank.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen