Berlingske Business

Mærsk: Nye obligationer kan bruges til opkøb

RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene
ARKIVFOTO 2013 af Mærsk containerskib der sejler under Storebæltsbroen (Foto: Asger Ladefoged /Scanpix 2014) Foto:

A.P. Møller-Mærsk vil udstede nye obligationer for samlet 1 mia. dollar svarende til 6,7 mia. kr. - og det har sat gang i spekulationerne om, hvad pengene skal bruges til, og om der er et stort opkøb på vej.

Analytiker hos SEB, Øystein Bogfjellmo, siger til Bloomberg News, at koncernen "ikke på nogen måde har behov for kontanter" i den daglige drift. Men at obligationssalget sandsynligvis er en måde at sprede finansieringen på, hvis en virksomhed er på udkig efter nye olie- og gasopkøb i Nordsøen.

- De har i det seneste år meget klart kommunikeret, at de er på udkig efter ikke-organisk vækst, siger Øystein Bogfjellmo til Bloomberg.

- Mærsk har en meget stærk balance og cirka 4 mia. dollar i kontanter. Men trods det stærke potentiale vil opkøb og fusioner sandsynligvis blive finansieret gennem en kombination af kontanter og gæld, siger analytikeren.

Ifølge analytikerne Jacob Pedersen i Sydbank og Jens H. Thomsen i Jyske Bank, vil Mærsk være en oplagt køber til Dong Energys efterforsknings- og produktionsenhed, som kan være til salg. Divisionen skønnes at have en værdi på mellem 3,6 og 8,0 mia. dollar, viser et estimat fra Bloomberg.

Mærk har tidligere afvist at kommentere, hvorvidt man er interesseret i enheden.

A.P. Møller-Mærsk lancerede sin anden obligationsudstedelse i mandags.

Hjort før fremlæggelse af Dong-papirer: Højeste bud vandt

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen