Berlingske Business

Mærsk Line vil kæmpe med næb og klør

Mærsk Line vil kæmpe med næb og klør - 1
Foto:

Verdens største containerrederi, Mærsk Line, er klar til at sænke priserne for at forsvare markedsandele, fastslår koncerndirektør Nils Smedegaard Andersen.

A. P. Møller-Mærsk vil kæmpe for, at koncernens smertensbarn, Maersk Line, bevarer sin førerposition i markedet.

Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen erklærer sig parat til priskrig for at forsvare rederiets markedsandele, selvom fragtraterne allerede er dykket med op til 30 pct. i år.

"Vi er jo verdens største containerrederi. Vi har en god service, vores kunder er tilfredse, og vores skibe sejler til tiden. Så det er klart, at vi vil jo ikke tillade, at nogen tager vores markedsandele ved systematisk at underbyde vores priser. Så hvis det er det, det kommer an på, så er vi også klar til at tage en kamp på priserne," siger Nils Smedegaard Andersen til Børsen.

Mærsk sidder i dag på omkring 15 pct. af den globale containerskibsfart, og ifølge halvårsregnskabet, der blev udsendt i fredags, fastholdt koncernen sin markedsandel i første halvår på de markeder, hvor gruppen opererer.

Men containerforretningen er ligesom konkurrenterne kraftigt påvirket af den globale økonomiske krise, der har ført til faldende verdenshandel og dermed mindre efterspørgsel på containerskibstransport.

Det har presset fragtraterne ned, og for Mærsk var faldet alene i andet kvartal på 34 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen