Berlingske Business

Mærsk fik revanche på positiv aktiedag

Man skulle kigge langt efter pessimismen på mandagens danske aktiemarked, der ligesom resten af Europa var præget af positiv stemning oven på det internationale samfunds aftale med Iran og dets omstridte atomprogram.

Aftalen, som foreløbigt gælder i seks måneder, betyder, at Iran sætter dele af sit atomprogram i bero og til gengæld får lempet sanktioner, som tidligere er blevet pålagt landet.

C20 Cap-indekset sluttede dagen i 653,24 efter en stigning på 0,53 pct.

- Markedet var præget af positiv stemning. Den blev egentlig skabt helt tilbage fra fredag, hvor de amerikanske indeks lukkede stærkt. Og Asien lukkede godt i morges, så der er en god stemning globalt. Så kom der en aftale omkring Iran, som spillede en positiv rolle, siger Martin Munk, aktiehandler i Jyske Bank, til Ritzau Finans.

Af de 16 stigende aktier i indekset skinnede Pandora klarest igennem, selvom der ikke var nævneværdigt nyt fra smykkeproducenten, der i år er steget 120 pct. Men også de to A.P. Møller - Mærsk-aktier blandede sig i topstriden efter en stribe nyheder.

Den mest negative af slagsen blev allerede leveret fredag, hvor EU-Kommissionen åbnede en konkurrencesag mod Maersk Line og en række containerrederier. Sagen drejer sig om de offentlige varslinger af ratestigninger, som ifølge kommissionen forvrider konkurrencen. Sagen fik fredag B-aktien i selskabet til at dale 2,4 pct.

Og meget apropos kunne shippingavisen Lloyd's List mandag fortælle, at verdens største rederier over de kommende måneder vil forsøge at give fragtraterne mellem Asien og USA et løft i størrelsesordenen 200 dollar per fyrrefodscontainer gældende fra 20. december og løfte dem yderligere 300 dollar fra midten af af januar.

En glædelig nyhed for Mærsk-aktionærerne er, at Maersk Line i tredje kvartal stjal markedsandele på verdenshavene. Med en volumenvækst på 8,5 pct. voksede verdens største rederi sig endnu større, oplyste analysehuset Drewry.

Mærsks B-aktie endte mandag med en stigning på 0,7 pct. til 54.200 kr.

Carlsberg fik nyt fra konkurrenten Efes, der blandt andet fortalte om pres på det russiske marked, hvor Carlsberg er markedsleder. Ifølge det tyrkiske bryggeri vil ølsalget i Rusland falde med en lav tocifret procentsats i 2013 på grund af afgiftsændringer, priskonkurrence og lav økonomisk vækst. Aktien i Carlsberg var dog upåvirket og endte mandagen med en stigning på 1 pct. til 587,5 kr.

Uden for C20 fik atomaftalen konkrete konsekvenser for SAS. Aktien i flyselskabet steg med hele 6 pct. til 16 kr. og fulgte dermed i hælene på resten af den europæiske sektor, der glædede sig over udsigten til billigere brændstof, fordi der er udsigt til, at Iran lettere kan eksportere olie til omverdenen. Samtidig kom det frem, at SAS i alt vil lancere 34 nye ruter i sommerfartplanen.

Blandt de mindre selskaber leverede United Plantations Berhad et historisk regnskab. Regnskabet var historisk i den forstand, at det er selskabets sidste rapportering på børsen i København, da UPB efter planen afnoteres inden årets udgang. I tredje kvartal faldt omsætningen til omkring 360 mio. kr., mens overskuddet endte på cirka 39 mio. kr.

Investorerne var ikke helt tilfredse og sendte aktien i UPB ned med 1,2 pct. til 43 kr.

Også Smartguy kom i fokus. Tøjvirksomheden har afgivet et betinget bud på alle aktierne i det svenske selskab Brandos, som sælger sko online. Ifølge DI.se omsætter Brandos for omkring 340 mio. skr. årligt.

Smartguy-aktien hoppede 8 pct. til 2,7 kr.

Dagens store højdespringer var dog Nunaminerals, som har fået opbakning til sine boreplaner omkring guldprospektet Vagar i Grønland fra SRK Consulting. Duften af guld sendte aktien op med 15 pct. til 8,25 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen