Berlingske Business

Mærsk-direktører scorer 20 millioner på "aktiebonus"

pix_maersk
Overskrift
Nils Smedegaard Andersen tjener millioner på aktieoptioner Foto:
 

Da Mærsk i sidste uge afleverede regnskab og afslørede et salg af Danske Bank, røg Mærsk-aktien i vejret. Det har topchef Smedegaard og tre øvrige direktører udnyttet til at hive milliongevinster hjem.

Der er råd til kaviar og lidt ekstra god vin på direktionsgangene på Esplanaden i disse dage.

Siden A.P. Møller-Mærsk sidste onsdag kom med regnskab og annoncerede et salg af sin aktiepost i Danske Bank, har fire af koncernens direktører tjent tilsammen godt 20 millioner kroner på aktieoptioner.

Mærsk-koncernen har en aktiepost på knap 23 procent af aktierne i Danske Bank, hvoraf størstedelen nu bliver solgt til det nyoprettede holdingselskab A.P. Møller Holding. Det betyder gevinst ved kasse ét til aktionærerne, idet aktiesalget forventes at udmønte sig i ekstraordinær udbyttebetaling for knap 34 milliarder kroner.

til BBM f Nils Smedegaard Andersen

Udsigten til den kommende udbyttefest, sendte Mærsk-aktien op med 9,47 procent til ny »all time high-kurs« på 15260 kroner på regnskabsdagen.

Og siden da har Mærsks øverste top haft travlt med at udnytte deres ret til at købe billige Mærsk-aktier via koncernens optionsprogram.

Det gælder for både topchef Nils Smedegaard Andersen, og administrerende direktører hos henholdsvis Maersk Line, Maersk Oil og Maersk Drilling; Søren Skou, Jakob Thomasen og Claus V. Hemmingsen.

Alle fire direktører har udnyttet deres ret til at købe B-aktier i Mærsk til kurs 9418 kroner via optioner. Torsdag morgen meddelte Mærsk, at Nils Smedegaard Andersen har købt i alt 1530 aktier, hvilket giver en samlet pris på 14,4 millioner kroner. Torsdag eftermiddag lå kursen på B-aktien på 15160 kroner, hvilket betyder at topchefen med et hurtigt salg ville kunne tjene 8,7 millioner kroner.

klk

De tre øvrige direktører har allerede hentet en del af gevinsten hjem. Onsdag i denne uge udnyttede direktør i Maersk Line, Søren Skou sine optioner til at købe 765 B-aktier for 7,2 millioner kroner.

Efterfølgende har han solgt over halvdelen af aktierne igen til en pris på omkring 15.438 kroner per aktie. Det giver en gevinst på omkring 2,3 millioner kroner. Dertil kommer en yderligere potentiel milliongevinst på 2,2 millioner kroner med udgangspunkt i den nuværende aktiekurs.

Direktør for Maersk Drilling, Claus V. Hemmingsen kan også sætte millioner i banken, efter at han fredag i sidste uge købte 765 B-aktier for 7,2 millioner kroner og efterfølgende solgte dem for 11,4 millioner kroner. Det gav ham en samlet gevinst på næsten 4,2 millioner kroner.

Øverstbefalende i Maersk Oil, Jakob Thomasen lavede en lignede manøvre og tjente en gevinst på 1,6 millioner kroner på køb og salg af 300 aktier. Efterfølgende har Jakob Thomasen udnyttet optioner til køb af yderligere 265 Mærsk-aktier til kurs 9418. Dermed står han - med udgangspunkt i den nuværende kurs - til en gevinst på yderligere 1,5 million kroner.

27BUSSmedegaardBRED.jpg

Samlet set har de fire Mærsk-direktører fået kursgevinster på 20,5 millioner kroner, hvoraf godt otte millioner kroner er blevet realiseret ved aktiesalg.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen