Berlingske Business

Mærsk bliver hårdest ramt af japanske rederi-regnskaber

Mærsk bliver hårdest ramt af japanske rederi-regnskaber - 1
Foto:

Regnskaberne fra de tre største japanske rederier er negative, men det er primært på containermarkedet de bliver ramt.

Det vurderer aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, efter at de tre store japanske rederier Mitsui, Nippon Yusen og Kawasaki Kisen Kaisha Line har nedjusteret deres forventninger til 2009.

- Containermarkedet er nedadgående, men tørlast klarer sig faktisk ganske fint. Selskabet Mitsui er faktisk ude og opjustere forventningerne til, hvordan Tørlast-segmentet skal klare sig. Så dramatisk skidt ser det ikke ud, vurderer Jacob Pedersen.

Han fastslår dog, at containermarkedet er inde i en meget svær periode.

- Raterne er kollapset, volumen er forsvundet og det er selvfølgelig med til at påvirke de her nedjusteringer og afføde dem, siger Jacob Pedersen.

Hvis man kigger på de danske selskaber, bliver man også nødt til at holde for øje, at det er containerdelen, der er hårdest ramt lige for øjeblikket.

- Mærsk bliver hårdest ramt, Torm bliver næsthårdest ramt, mens Norden næsten ikke bliver ramt. I forhold til Norden er det neutral til let positive nyheder, der kommer fra Japan, vurderer Jacob Pedersen.

Det betyder ikke, at aktieanalytikeren undervurderer den generelle nedgang i markedet.

- Vi er ude i en situation, hvor der er pres på volumen, og hvor der er mange nye skibe på vej i søen. Det er en meget meget giftig coctail. Det er i særdeleshed i tank og container, det gør sig gældende, siger Jacob Pedersen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen