Berlingske Business

Mærsk-aktionærerne vinkede farvel til 18 mia. kr. efter regnskab

MAERSK-RESULTS/
Foto:

Investorerne sendte A- og B-aktien i A.P. Møller-Mærsk godt og grundigt i hullet efter et skuffende regnskab for første kvartal.

Samlet mistede selskabet 17,66 mia. kr. i værdi, hvis man tager udgangspunkt i lukkekursen henholdsvis onsdag og torsdag.

En B-aktie faldt med 8,9 pct. til 9252 kr. i løbet af torsdagen, mens en A-aktie i selskabet måtte vinke farvel til 8,3 pct. af værdien og sluttede i 8795 kr.

Resultaterne i første kvartal betegnes af koncernen selv som utilfredsstillende, og ledelsen har søsat en række kortsigtede initiativer for at genskabe lønsomheden.

Administrerende direktør Søren Skou er utilfreds med de "kortsigtede" resultater og vil implementere initiativer for igen at skabe profitabilitet.

- Vores resultater var på den korte bane utilfredsstillende, især i den Ocean-relaterede del af vores forretning. Som svar på de nuværende udfordrende markedsvilkår implementerer vi en række kortsigtede initiativer, så vi igen bliver profitable, og vi fastholder vores guidance for 2018, lød det fra Søren Skou i regnskabet.

Samlet fik transport- og logistikselskabet i første kvartal et driftsoverskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 669 mio. dollar af de fortsættende aktiviteter, hvilket er en fremgang fra 638 mio. dollar i samme kvartal året før.

Resultatet var svagere end ventet, da analytikerne ifølge Ritzau Estimates havde ventet et driftsoverskud på 845 mio. dollar i kvartalet.

Mærsks omsætning lød på 9253 mio. dollar mod 7101 mio. dollar i første kvartal 2017. Analytikerne havde ventet en omsætning på 8761 mio. dollar i kvartalet.

På bundlinjen fik Mærsk et overskud på 2762 mio. dollar mod et plus på 233 mio. dollar året før. I resultatet indgår gevinst fra salget af Maersk Oil i marts, der gav en gevinst på 2,6 mia. dollar.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen