Berlingske Business

Mærsk-aktionærer får ikke flere 10 procent-stigninger

MMM_ugebrevet_Business
Overskrift
De nye, store skibe i Tripple E-klassen vil medføre lavere enhedsomkostninger, men i øvrigt er der sparet, hvor der kan spares i Maersk Line, mener AktieUgebrevet. Foto:
 

Der kommer ikke flere kursstigninger på 10 pct. som i fredags i A.P.Møller - Mærsk-aktien. Det vurderer Aktieugebrevet, der dog fortsat ser positivt på aktien.

Omkostningsreduktioner har bragt indtjeningen op og er blandt årsagerne til fredagens regnskabsoverraskelse.

»Fremover vil der ikke vil være de store omkostningsreduktioner, ud over de automatiske lavere enhedsomkostninger, der opstår ved at beskæftige til stadighed større og større containerskibe,« konkluderer ugebrevet.

Men ugebrevet er sikker på, at koncernen leverer som lovet.

»Når Nils Smedegaard Andersen venter et resultat i 2013, der er »væsentligt over« 2012- resultatet, så skyldes det ikke mindst, at Maersk Line netop er gået i højsæsonen for containertransport,« skriver ugebrevet, og det er ugebrevets vurdering, at de fragtkontrakter, der er indgået med de store afskibere, på trods af dette års udsving i fragtraterne er indgået på et gunstigt niveau og tidspunkt, således at forventningerne til årsresultatet bliver indfriet til fulde.

»Derfor vurderer vi ikke, at der kommer yderligere kursstigninger i lighed med fredagens 10 pcts. kursstigning,« konkluderes det.

A.P. Møller-Mærsk B lukkede fredag i 49.080 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen