Berlingske Business

Mærsk-aktionærer er blevet fattigere siden 2007

Mærsk overvejer at stoppe gasproduktion i Nordsøen
Aktionærerne i A.P. Møller Mærsk er blevet bænkevarmere ved C20-indeksets aktiefest. Foto:

Aktionærerne i A.P. Møller Mærsk er blevet bænkevarmere ved C20-indeksets aktiefest. Ifølge Jyllands-Posten Erhvervs analyse af aktieudviklingen i Mærsk er de trofaste aktionærer blevet hele 424 kr. fattigere per aktie siden 2007.

- Hvis jeg må prøve med en anekdote, som lyder sjov, men som er alvorlig, så er afkastet i Mærsk, siden Nils Smedegaard Andersen (administrerende direktør i A.P. Møller Mærsk, red.) kom til, lige så godt som afkastet i Carlsberg, som Nils Smedegaard Andersen kom fra, siger Per Hansen, der er aktiechef i Nordnet, til Jyllands-Posten Erhverv.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Mærsk

Selvom nedturen i Mærsk-aktien finder sted i Nils Smedegaard Andersens regeringsperiode, kan krisen ikke tilskrives Mærsk alene.

De aktuelle udfordringer i Mærsk startede allerede for over et år siden, da de historisk lave oliepriser blev suppleret af lave fragtrater. Størstedelen af konglomeratets indtjening kommer fra salg af ydelser som containerfragt og olie, hvor priserne dikteres af højere kræfter uden for Mærsks indflydelse.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen