Berlingske Business

Mærsk-aktierne belønnes for blandet regnskab

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Pix-Søren Skou
Foto:

Aktierne i A.P. Møller-Mærsk er sejlet helt til tops i C20 Cap-indekset fredag morgen, efter at konglomeratet har afleveret regnskab for andet kvartal, der ellers bød på lidt blandede takter.

Efter omkring fem minutters handel stiger B-aktien med 3,5 pct. til 9380 kr., mens A-aktien stiger med 3,6 pct. til 8975 kr.

Regnskabet fra Mærsk bød på en stor skuffelse i flagskibsdivisionen, containerrederiet Maersk Line, mens både Maersk Drilling og Maersk Oil, der ellers er presset af de lave oliepriser umiddelbart, overraskede positivt.

Samlet set omsatte Mærsk for 8861 mio. dollar mod ventet 9161 mio. dollar blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates, mens driftsresultatet (EBITDA) til gengæld var en smule bedre end ventet med 1779 mio. dollar mod ventet 1724 mio. dollar.

Ny topchef

På de nedre linjer tjente Mærsk 502 mio. dollar før skat og 118 mio. dollar efter skat, hvilket skal sammenlignes med analytikernes forventninger om henholdsvis 459 mio. dollar og 256 mio. dollar på de to poster.

Forskellen i de to poster kan muligvis forklares med, at en stor del af indtjeningen i andet kvartal kom fra Maersk Oil, hvor skattebetalingen er højere, mens containerrederiet Maersk Line fik underskud i andet kvartal.

Gruppens forventninger til hele 2016 blev desuden fastholdt, mens der var justeringer at spore i tre af de fire hoveddivisioner.

MAERSK-RESULTS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen