Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Mærsk-aktierne belønnes for blandet regnskab

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Pix-Søren Skou
Foto:

Aktierne i A.P. Møller-Mærsk er sejlet helt til tops i C20 Cap-indekset fredag morgen, efter at konglomeratet har afleveret regnskab for andet kvartal, der ellers bød på lidt blandede takter.

Efter omkring fem minutters handel stiger B-aktien med 3,5 pct. til 9380 kr., mens A-aktien stiger med 3,6 pct. til 8975 kr.

Regnskabet fra Mærsk bød på en stor skuffelse i flagskibsdivisionen, containerrederiet Maersk Line, mens både Maersk Drilling og Maersk Oil, der ellers er presset af de lave oliepriser umiddelbart, overraskede positivt.

Samlet set omsatte Mærsk for 8861 mio. dollar mod ventet 9161 mio. dollar blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates, mens driftsresultatet (EBITDA) til gengæld var en smule bedre end ventet med 1779 mio. dollar mod ventet 1724 mio. dollar.

Ny topchef

På de nedre linjer tjente Mærsk 502 mio. dollar før skat og 118 mio. dollar efter skat, hvilket skal sammenlignes med analytikernes forventninger om henholdsvis 459 mio. dollar og 256 mio. dollar på de to poster.

Forskellen i de to poster kan muligvis forklares med, at en stor del af indtjeningen i andet kvartal kom fra Maersk Oil, hvor skattebetalingen er højere, mens containerrederiet Maersk Line fik underskud i andet kvartal.

Gruppens forventninger til hele 2016 blev desuden fastholdt, mens der var justeringer at spore i tre af de fire hoveddivisioner.

MAERSK-RESULTS/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen