Berlingske Business

Mærsk-aktier stiger 21 mia. kr. på to dage

Mærsk-aktier stiger 21 mia. kr. på to dage - 1
Foto:

De to store A. P. Møller - Mærsk-aktier stiger kraftigt på børsen mandag. Det følger efter en anden kraftig optur fredag oven på regnskabet fra første halvår. (Opdateret)

Et plus på over syv procent. Eller en stigning på næsten 3.000 kroner per aktie.

Så meget stiger A. P. Møller - Mærks-aktierne mandag.

De steg også kraftigt mandag i kølvandet på regnskabet fra første halvår, der viste et underskud på tre milliarder kroner.

Dermed er markedsværdien af de to aktier steget med næsten 21 milliarder kroner på to dage til 163,7 milliardre kroner. Fortsat er det dog en del mindre end Novo Nordisk, der har en markedsværdi på 196 mia. kr. og som dermed er den største på Københavns Fondsbørs måle i værdi.

Aktieanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank siger, at der ikke ér én enkel forklaring på de store kurshop.

"Men der sker et skifte nu mod mere cykliske aktier, der vil få glæde af et økonomisk opsving. Der er også en generel tro på, at det begynder at gå bedre med verdensøkonomien. Det har været med til at drive kurserne op i Asien her til morgen. Men Mærsk-aktierne er også nogle af de aktier, der fik flest smæk under nedturen," siger Jacob Pedersen.

Han peger også på, at en del større investorer måske er ved at få øjene op for, at de ikke har nok Mærsk-aktier i deres deporter og derfor nu køber stort op.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen