Berlingske Business

Mærsk-aktien ventes at stige efter neutralt regnskab

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Pix-Søren Skou
Foto:

A.P. Møller-Mærsks aktie vil sandsynligvis klare sig rimeligt pænt fra morgenstunden, efter at selskabet fredag morgen fremlagde sit regnskab for andet kvartal.

A.P. Møller-Mærsks aktie vil sandsynligvis klare sig rimeligt pænt fra morgenstunden, efter at selskabet fredag morgen fremlagde sit regnskab for andet kvartal.

Det vurderer Michael Friis Jørgensen, chefaktieanalytiker i Alm. Brand Markets, umiddelbart efter regnskabet.

- Overordnet set er det rimeligt pænt. Det er svagt positivt, og sammenholdt med en stigende oliepris vil vi nok se aktien klare sig meget pænt fra start, siger han til Ritzau Finans.

- Der er ikke den store frygt i den her aktie, så vi vil nok ikke se en voldsom reaktion. Den kan måske stige 1-3 pct., men det er svært at spå om lige nu, fortsætter han.

Analytikeren fremhæver, at konglomeratets driftsresultat, EBITDA, slår analytikernes forventninger i kvartalet, mens bundlinjen halter en smule efter på grund af skat. Han bider samtidig mærke i udviklingen i særligt Maersk Oil og Maersk Line.

- Line har et minus helt nede på bunden, og det er ikke et positivt signal. Transportmængden er større, og det tyder på, at Line har kunnet vinde markedsandele i et svært marked, og omkostningerne er lavere, siger Michael Friis Jørgensen.

- Fragtraterne er ringere end forventet, men det er jo ikke noget, der som sådan peger frem. Det gør markedsandele og omkostningsstrukturen. Det er et lidt svagere resultat end ventet, men jeg er ikke så bekymret, fortsætter han.

Han fremhæver, at oliedivisionen klarede sig en smule bedre end ventet, men at markedet særligt fokuserer på udmeldinger om den nye strategi, som forventes af komme på kapitalmarkedsdagen 22. september.

Mærsks B-aktie lukkede torsdag 0,6 pct. lavere i 9065 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen