Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Mærsk-aktien sætter toårig bund

Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil
Aktierne i A.P. Møller-Mærsk er atter sunket til bunds i det hjemlige C20 Cap-indeks efter flere dårlige nyheder. Foto:

Aktierne i A.P. Møller-Mærsk er atter sunket til bunds i det hjemlige C20 Cap-indeks efter flere dårlige nyheder.

Således fortsætter fragtraterne med at falde, hvilket sker sideløbende med, at olieprisen nærmest dagligt er under pres.

Og mens lavere brændstofpriser er et gode for Maersk Line, så er faldet i olieprisen af større negativ betydning for indtjeningen i Maersk Oil og Maersk Drilling, hvilket betyder, at nettoeffekten for Mærsk af den lave oliepris er et minus.

- Der er flere negative ting, som ligesom er kommet i samfase, hvilket gør, at den diversifikation, som egentlig skulle have været i Mærsk-gruppens forretning, ikke er særligt hjælpsom lige i øjeblikket, siger analytiker i Jyske Bank Frans Høyer til Ritzau Finans.

tres

B-aktien i A.P. Møller-Mærsk falder fredag for 12. børsdag ud af de seneste 14 - denne gang med 2,4 pct. til 8845 kr. Det er det laveste niveau siden 2013.

Danske Bank har været med til at skubbe på faldet ved at nedjustere sin anbefaling af Mærsk-aktien til "hold" fra "køb".

- Vi har været overrasket over den påvirkning, som faldet i olieprisen og de negative virkninger på efterspørgslen har haft på virksomheden. De mere udfordrende udsigter betyder, at vi tager en konservativ holdning til at aktien, skriver Danske Markets i et notat.

På oliemarkedet stiger prisen på en tønde Brent 0,5 pct. til 37,25 dollar. Prisen ligger dog stadig bare en halv dollar over det laveste niveau siden slutningen af 2008.

løn

Den seneste opgørelse af rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) viser desuden, at raterne for at fragte en container fra Kina og ud i verden faldt gennemsnitligt med 7,6 pct. til 487,26 i sidste uge. Det er kun få point fra det laveste niveau i flere år.

Spotprisen for at fragte en container på Maersk Lines vigtigste rute mellem Asien og Europa er dog stadig et godt stykke fra bundniveauet i år på 205 dollar per tyvefodscontainer.

Efter prisforhøjelser ugen forinden faldt raterne i denne uge hele 20,6 pct., så den gennemsnitlige pris fra Asien til Europa lød på 558 dollar per tyvefodscontainer (teu).

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen