Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Mærsk afviser sløv information til markedet op til Qatar-aftale

Pix: RB PLUS 750 millioner skal rykke velfærden- - A.P. Møller-fond
Et kraftigt fald i Mærsk-aktien forud for tabet af den store olieaftale i Qatar satte tirsdag gang i spekulationer om, hvorvidt nogen havde en viden, som resten af aktiemarkedet ikke havde. (Foto: Torben Christensen) Foto:

Fald i Mærsk-aktien skyldes ikke, at Mærsk var for langsom til at informere aktiemarkeder, siger selskabet.

Et kraftigt fald i Mærsk-aktien forud for tabet af den store olieaftale i Qatar satte tirsdag gang i spekulationer om, hvorvidt nogen havde en viden, som resten af aktiemarkedet ikke havde. Men A.P. Møller - Mærsk siger, at informationerne blev sendt til markedet i samme øjeblik, de var tilgængelige.

»Vi fik det at vide i går aftes fra Qatar Petroleum (tidligere partner i landet, red.), og vi gik omgående ud med en selskabsmeddelelse, da vi havde fået det bekræftet. Så den er helt ren, og der er ikke noget at komme efter. Men der har det seneste år været rygter konstant ude om det her,« siger Jakob Thomasen, administrerende direktør for Maersk Oil.

Pix: Maersk Oil mister stor oliekontrakt i Qatar

Det britiske fagmedie Argus sendte mandag klokken 17.33 en artikel ud om, at det danske selskab havde tabt aftalen. Først tre timer senere informerede det danske selskab fondsbørsen i København. Det skete, efter at B-aktien i A.P. Møller - Mærsk mandag var faldet med 8,6 procent.

Mærsk-aktien rettede sig igen

Det undrer blandt andre aktieanalytiker Morten Imsgard fra Sydbank sig over.

»Hvis der er hold i de ting, at der er nogen, der har vidst det før og har breaket det før, er det selvfølgelig lidt uheldigt, at man ikke også fra Mærsks side kommer ud med det. Spørgsmålet er, hvor endeligt det har været, og om det bare har været kraftige spekulationer,« sagde Morten Imsgard tirsdag til Ritzau Finans.

Tirsdag rettede Mærsk-aktien sig og steg 1,73 procent.

Jakob Thomasen topchef for maesk oil.

»Nu er aktiemarkedet generelt positivt i dag, men jeg havde egentlig troet, at Mærsk-aktierne ville falde lidt yderligere på det i dag. Man kan måske også vende det om og sige, at faldet i går måske var så stort, at det i virkeligheden ikke var en sektorrotation, men at faldet mere var et udtryk for, at der var noget negativt i pipelinen på vej,« sagde aktieanalytiker Morten Imsgard til Ritzau Finans.

Reglerne for offentliggørelse af kurspåvirkende nyheder er klare. Som hovedregel skal de børsnoterede selskaber sende sådanne oplysninger ud »hurtigst muligt«.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen