Berlingske Business

Lykken overvinder finanskrisen

lykke_artikel.jpg
Det er meget lidt sandsynligt, at finanskrisen på længere sigt vil påvirker danskernes lykkeniveau, mener en forsker. Foto:

Menneskers lykkefølelse er en nogenlunde konstant størrelse.

Bankerot, konkurs, tvangsauktion … ord, der for tiden breder sig som en sort sky over mediernes overskrifter.

Men selv om mange mennesker påvirkes af krisen og den generelle stemning af mismod, vil det være et forbigående fænomen, forudser professor i sociologi Ruut Veenhoven, der studerer lykke ved Erasmus-universitetet i Rotterdam og leder den internationale database World Database of Happiness. Det skriver MetroXpress.

»Vi kan først sige noget afgørende, når krisen er overstået. Men baseret på tidligere finansielle kriser er det usandsynligt, at krisen påvirker befolkningens lykkeniveau bredt set,« siger Ruut Veenhoven til metroXpress.

Han baserer blandt andet sine udtalelser på den økonomiske krise i Holland mellem 1980 og 1982, som han har studeret.

»Det var en tid med en betydelig økonomisk nedgang og stor stigning i arbejdsløsheden,« siger Ruut Veenhoven.

»Der var stort set ingen effekt. Folk var en smule mere bekymrede for deres økonomi, men ikke mindre tilfredse med deres liv. Samtidig var der ingen stigning i forbruget af beroligende midler, og læger oplevede ikke, at der var flere psykosomatiske lidelser, altså sygdomme der havde en psykologisk baggrund,« siger han og tilføjer:

»Tilsyneladende kan menneskeheden altså overleve lidt af hvert og stadig føle sig glad,« siger han til MetroXpress.

Andre undersøgelser peger i samme retning. Meget tyder på, at folks lykkeniveau er en konstant størrelse, der kun påvirkes kortvarigt af begivenheder udefra, hvad enten det er alvorlig sygdom eller en lottogevinst. Efter et stykke tid falder eller stiger lykkefølelsen til det niveau, den var på, før begivenheden skete. 

Læs også: Hjerne-Madsen forklarer finanskrisen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen