Berlingske Business

Lundbeck/Jyske: Klarere fokus på pipeline efter salg (opd)

Det er helt naturligt og en positiv nyhed, at Lundbeck sælger sin aktiepost i biotekselskabet Lifecycle Pharma til Lundbeckfonden. Det vil nemlig betyde, at Lundbeck får et klarere fokus på sygdomme i centralnervesystemet, mener analytiker Frank Hørning Andersen fra Jyske Bank.

- Det er oplagt, at man fokuserer på sin pipeline og sygdomme som depression. Det er investeringer, der ikke er strategisk vigtige for dem, siger Frank Hørning Andersen med henvisning til, at Lifecycle Pharmas produkter ikke falder inden for Lundbecks kerneområde.

For Lifecycle Pharma har situationen ikke ændret sig, selvom selskabet nu har fået sig en ny storaktionær, vurderer Frank Hørning Andersen.

- Lundbeckfonden har investeringer ud i mange forskellige selskaber, så Lifecycle ligger mere naturligt der, siger Frank Hørning Andersen.

Han mener, at finanskrisen kan være en medvirkende årsag til, at salget sker netop nu.

- Lundbeck får frigjort nogle ressourcer, og likviditet er en mangelvare i markedet i dag. Samtidig er mange medicinalselskaber er i færd med at optimere deres pipeline, og man kan godt forstå, at et selskab vælger at lægge alle sine æg i en kurv nu, i stedet for at have ikke-strategiske investeringer, siger Frank Hørning Andersen.

Den frasolgte aktiepost er på 27,21 pct. af aktierne. Desuden køber Lundbeckfonden Lundbecks ejerandele i fire mindre kapitalfonde. Frank Hørning Andersen tror ikke, at der vil komme flere frasalg fra Lundbeck. Kursmæssigt mener han ikke, at nyheden bør få den helt store betydning, omend der kan blive tale om en svag stigning til Lundbeck som belønning for det klarere fokus.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen