Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Lundbeck-topchef: Opkøbsjagten fortsætter

Lundbeck-topchef: Opkøbsjagten fortsætter - 1
Lundbecks adm. direktør Ulf Wiinberg. Foto:

At Lundbeck nu styrker organisationen omkring udvikling og markedføring af egne, nye lægemidler, er ikke ensbetydende med, at selskabet har opgivet at købe nye produkter til. Det forsikrer adm. direktør Ulf Wiinberg.

Medicinalvirksomheden H. Lundbeck satser fortsat på to heste, når det gælder den strategi, der skal sikre medicinalvirksomheden i fremtiden, nemlig udvikling af egne lægemidler til behandling af sygdomme i centralnervesystemet samt tilkøb af nye lægemidler inden for samme område.

Det forsikrer selskabets adm. direktør Ulf Wiinberg overfor Berlingske Business.

»Etableringen af den nye udviklings- og markedsføringsenhed, New Products, er ikke et udtryk for, at vi har opgivet at tilkøbe nye produkter. Vi kører fortsat ad to spor, hvor vi dels arbejder på at optimere de muligheder, der ligger i den eksisterende forretning, dels har et ambitiøst program for tilkøb af produkter, der passer til vores virksomhed,« siger Ulf Wiinberg.

Lundbecks udfordring er, at selskabet står til en stor nedgang i såvel omsætning som indtjening, når selskabets hovedprodukt, depressionsmidlet Lexapro/Cipralex løber af patent verden over i perioden 2012 til 2014. Selskabet har i øjeblikket et mindre produkt mod skizofreni til godkendelse hos myndighederne, mens yderligere fire produkter er fremme i fase III i pipelinen.

»I løbet af efteråret har vi set en positiv udvikling i produkterne i senfasen. Vi ved selvfølgelig endnu ikke, om alle produkter når markedet, men skal vi have succes med at få dem solgt, så er det nu vi skal i gang med arbejdet. Derfor har vi valgt at etablere en helt ny, slagkraftig enhed til at tage sig af det,« siger Ulf Wiinberg.

Men samtidig fortsætter arbejdet med at finde lægemiddelkandidater i andre virksomheder, som Lundbeck kan købe til, og efterfølgende lancerer på markedet.

»Vi har et meget ambitiøst program kørende, hvor vi gennemgår projekter, som passer til vores profil. I øjeblikket er det sådan, at alle vil tale med os. De ved, at vi har erfaring inden for salg af lægemidler til behandling af sygdomme i centralnervesystemet. Og de ved, at vi har penge. Derfor er der stor interesse for at gøre forretninger med os i øjeblikket. Men for os er det afgørende, at vi finder det helt rigtige projekt,« siger Ulf Wiinberg.

Sidste år meldte Lundbeck ud, at selskabet inden årsskiftet 2008-09 ville tilkøbe et til to produkter. Sidste sommer forsøgte Lundbeck sig med tilkøbet af Alzheimers-produktet Flurizan uden held. En måned efter, at Lundbeck havde indgået aftalen forelå fase III-data, som viste, at produktet ikke havde den ventede effekt, og det blev derfor droppet.

»Sidste år gennemgik vi fem-seks-syv muligheder detaljeret. Havde vi villet, havde vi købt dem. Men vi droppede dem hver især efter den tekniske gennemgang, da det ikke var de rette produkter for os,« siger Ulf Wiinberg.



Har det været sværere at finde de rigtige projekter, end I oprindeligt regnede med?

»Man kan godt sige, at det har været sværere at finde det rigtige projekt. Men vi fortsætter arbejdet med samme intensitet. Vi stiller meget høje krav. Projektet skal vise rigtig gode data. Det skal have et betydeligt kommercielt potentiale. Og vi skal forstå risikoen,« siger Ulf Wiinberg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen