Berlingske Business

Lundbeck-aktien rykker: Er steget med 120 pct. under Kåre Schultz

aaa
Foto:

Investorerne belønner onsdag morgen Lundbecks regnskab med at sende selskabet aktiekurs i vejret. Lundbeck-aktien ryger over toppen fra sidste uge, da aktien lukkede i kurs 278,5. En halv time efter børsens åbning bliver aktien handlet til kurs 286,3.

Investorerne tager godt i mod den seneste opjustering fra Lundbeck-topchef Kåre Schultz og sender aktien op med omkring 3,5 pct. til kurs 286,3.

Lundbeck kunne onsdag morgen for anden gang på blot tre måneder opjustere sine forventninger, da farten i Valby-selskabet endnu gang viser sig at være bedre end forventet. Forventningerne hos analytikere var faktisk, at Lundbeck ville overgå sig selv, men opjusteringen er alligevel større, end selv de mest optimistiske iagttagere havde forestillet sig.

Kåre Schultz

Derfor sværmer investorerne onsdag endnu engang om medicinalselskabet fra Valby. Siden det blev offentliggjort, at Kåre Schultz skulle overtage tøjlerne i Lundbeck i begyndelsen af maj sidste år, er selskabets aktie steget med omkring 120 pct.

At der igen er rift om Lundbeck-aktien skyldes dels, at medicinalselskabet har mere fart i salgsvognen, end selskabet selv havde forventet.

Lundbeck solgte i årets andet kvartal for knap 3,8 mia. kr., hvilket overgår de fleste analytikeres prognose. Det er især selskabets nøgleprodukter, som viser høj vækst og sælger for hele 2,9 mia. kr. i årets første halve år, hvilket er dobbelt så meget som den tilsvarende periode af 2015.

Lundbæk

Den anden del af forklaringen på Lundbeck-aktiens succes er, at Kåre Schultz' forkromede spareplan, som blev fremlagt for et år siden, går over al forventning.

Lundbeck skriver helt konkret i sit regnskab, at spareprogrammet har barberet omkring 10 pct. af selskabets omkostninger. Samlet set skal planen skære tre milliarder kroner af Lundbecks omkostninger med fuld effekt i 2017.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen