Berlingske Business

Lindø tabte milliarder på få år

Samlet set har Lindø Værftet tabt over 3 mia. kr. de sidste fem år. Set i det lys kan Mærsk-analytiker Dan Togo fra Handelsbanken sagtens se det fornuftige i, at Mærsk nu lukker Lindø.

Stribevis af fyringer de sidste fem år og et samlet minus på over 3,5 mia. kr.

Det er faktum for det Mærsk-ejede Odense Staalskibsværft, populært kaldet Lindø Værftet, der har tabt penge siden 2004.

Og set i lys er det ifølge shipping-analytiker Dan Togo fra Handelsbanken kun naturligt, at Danmarks største selskab nu trækker stikket på det nationale industriklenodie.

”Lindø har haft nogle anseelige tab de senere år. Derfor kommer beslutningen om at lukke det ikke som en overraskelse,” siger A. P. Møller-analytiker Dan Togo fra Handelsbanken.

Han understreger, at situationen på Lindø ikke er blevet bedre siden efteråret, hvor de finansielle markeder kollapsede og skabte en sand sammensmeltning på alverdens shippingmarkeder.

”Det hele knækkede sammen i efteråret og hele industrien får det svært de kommende år. Et af problemerne er, at der er stor overkapacitet med for mange skibe i søen og for mange på vej fra værfterne. Mange rederier vil derfor aflyse ordrer. Der har ikke været udsigt til nye ordre set i det lys er det fornuftigt at lukke Lindø,” siger han.

Så sent som sidste år tabte Lindø mere end en halv milliard kroner før skat og man skal helt tilbage til 2003 for at finde de seneste Lindø-regnskab med overskud. Værftet har alle årerne været set som Mærsk Mckinney Møller hjertebarn, og rederi-ejeren har da også stædigt holdt fast i værftet de senere år alt i mens andre danske værfter måtte dreje nøglen om.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen