Berlingske Business

Lindø skal være lille værft

Lindøværftet skal på skrump. Kæmpeværftet skal deles op, og de enorme arealer skal lejes ud til anden tung industri.

Det vil forhåbentlig skabe job til de medarbejdere, der fremover ikke vil være brug for på selve værftet. Sådan lyder beslutningen fra Lindøværftets bestyrelse, der har holdt møde onsdag.

- Vi vil fortsat have et skibsværft, men det medfører, at en del af produktionen på Lindø omlægges fra skibsbygning til alternativ anvendelse af mandskab og produktionsapparat. Vi ønsker at bevare et skibsværft på Lindø, og derfor har vi vedtaget en forretningsmodel, der er kreativ og fremadrettet, men også realistisk og nødvendig, siger værftets bestyrelsesformand, Lars-Erik Brenøe.

Omlægningen sker, efter at markedet for store nybyggerier er gået fuldstændig i stå. Fremover skal der produceres mindre skibe, for eksempel roro-skibe og skibe til offshore-industrien, mens for eksempel stålvirksomheder og anden tung industri vil få tilbud om at leje sig ind på Lindøs arealer ved Munkebo. Meningen er så, at de ansatte, der ikke får arbejde på det reducerede værft, vil kunne få beskæftigelse hos de virksomheder, der måtte leje sig ind.

Mange havde ventet meldinger om store fyringsrunder på værftet, men det er slet ikke nævnt i pressemeddelelsen. Lindø har da også ordrer frem til udgangen af 2010, og samtidig har værftet naturlig afgang på et par hundrede personer om året. Hvor mange medarbejdere, der bliver brug for på det nye, lille Lindø, ønsker ledelsen ikke at oplyse.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen