Berlingske Business

Life science-investeringer løfter Novo Holdings afkast til 20,7 milliarder

Laundromat
Foto:

Novo Holdings øgede afkastet markant i 2017, og det var investeringerne uden for Novo-familien, der trak op.

Selskabet, der er ejet af Novo Nordisk Fonden, kom ud af 2017 med et afkast på 20,7 mia. kr., hvilket er en stigning fra 8,4 mia. kr. året før.

Omkring halvdelen af afkastet kommer fra investeringer i selskaber inden for life science-branchen, hvor Novo Holdings' resultater blandt andet er trukket op af aktieposter i ingredienskoncernen Chr. Hansen, tyske Evotec og amerikanske Inogen.

Det giver et samlet afkast på 24 pct. i den del af porteføljen, hvilket følger et negativt afkast på 4 pct. i 2016.

Ifølge Novo Holdings er 2017-resultatet markant bedre end det benchmark, selskabet måler sig op mod, som kunne fremvise et afkast på 5 pct.

Derudover stammer 6 mia. kr. af resultatet i 2017 fra Novo-gruppen, der tæller Novo Nordisk, Novozymes og NNIT.

Forskere gør opdagelse til glæde for sygeste diabetikere

Det er et fald på 1,1 mia. kr. fra året før, men det skyldes ifølge Novo Holdings, at Novo Nordisk i 2016 gik over til at betale udbytte halvårligt.

Værdien af Novo Holdings' aktiver lyder på 358 mia. kr., og planen de kommende år er at øge investeringerne i virksomheder uden for Novo-gruppen med særligt fokus på Europa og USA.

»Vi ser en langsigtet positiv trend for life science-industrien og forventer at fortsætte med at øge vores investeringer i de kommende år,« siger Novo Holdings' administrerende direktør, Kasim Kutay, i en kommentar til regnskabet.

»De positive afkast fra vores portefølje af life science-virksomheder samt en række stærke exits og børsnoteringer i de senere år understøtter vores optimisme,« siger han.

27BUSNovo-Nordisk-nye-besty.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen