Berlingske Business

Kvinders investeringslyst halter langt efter mændenes

421482748.jpg
På Danske Banks nye investeringsportal June, der i høj grad appellerer til nye og unge investorer, er kønsfordelingen 80 pct. mænd og 20 pct. kvinder.

Kvinder ejer 37,2 pct. af de danske børsnoterede værdipapirer. For otte år siden ejede de 37,3 pct. Trods mange forsøg på at få flere kvinder til at investere har de ikke opnået en højere ejerandel i perioden, skriver Finans. Det er bekymrende, mener flere investeringseksperter.

»Med den stigende pensionsalder skal man spare op og investere for selv at kunne bestemme, om man vil arbejde, til man er over 70 år. Den frihed sætter kvinderne over styr«, siger forskningschef og investor Marianne Levinsen, Fremforsk.

Kvinder tager i forvejen det meste af barslen og er dem, der går ned i tid, når børnene er små.

»Dermed bliver deres arbejdsmarkedspensioner i forvejen mindre end deres mænds, som så også er dem, der foretager investeringerne, mens kvinderne mere står for hverdagsøkonomien,« siger Marianne Levinsen.

Direktør Henriette Laursen, Kvinfo, peger dels på, at mange kvinder har lavere løn, dels på, at kvinder hænger fast i nogle traditionelle kønsrollemønstre, som koster dem økonomisk frihed.

»Vi skal træde ud af kønsrollerne. Begge parter skal dække hverdagsøkonomien, og begge parter bør spare op og investere. Kvinder skal tage ansvaret for deres egen økonomi,« siger Henriette Laursen til Finans.

Mærsk pressemøde

Det skorter ikke på investeringsklubber for kvinder på Facebook. Og Dansk Aktionærforening og andre arrangører melder om udsolgt til investeringskurser for kvinder. Men det kan ikke ses i statistikken.

På Danske Banks nye investeringsportal June, der i høj grad appellerer til nye og unge investorer, er kønsfordelingen 80 pct. mænd og 20 pct. kvinder.

Nordeas privatøkonom, Ann Lehmann Erichsen, konstaterer, at kvinder også i højere grad end mænd lader deres opsparing stå i banken til 0 pct. i rente.

»Når kvinder nøjes med at spare op i stedet for at tage skridtet videre og investere, taber de hele tiden til inflationen. Det er dyrt. Det er ikke en brugbar undskyldning, at man ikke har forstand på investering«, siger hun til Finans.

06BUSKlapvogn-144718-059.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen