Berlingske Business

Krisen øger lysten til opsparing

shoppingtaske_artikel_0.jpg
Flere penge mellem hænderne fører ikke nødvendigvis til mere forbrug på grund af finanskrisen. Foto:

Flere kroner på lønsedlen får tilsynelande ikke danskerne til at øge deres forbrug. Den økonomiske krise øger i stedet lysten til opsparing, viser undersøgelse.

Flere kroner på lønsedlen til ansatte i social- og sundhedssektoren vil ikke få sygeplejersker og socialrådgivere til at fare ud og bruge pengene i nærmeste indkøbscenter. De vil hellere spare mere op til pension. Det viser en undersøgelse blandt medlemmer af Pensionskassernes Administration, PKA.

Næsten syv ud af 10 mellem 25 og 40 år er opsatte på at sætte flere penge til side til den tredje alder. Ifølge undersøgelsen er det den omsiggribende globale økonomiske krise, der får medlemmerne til at bekymre sig om deres økonomi i pensionsalderen. Derfor vil de gerne spare mere op ud over det, de allerede lægger til side i deres arbejdsmarkedspension.

Selv om politikere og økonomer igen og igen pointerer vigtigheden af, at danskerne holder en skrantende dansk økonomi i gang ved at ikke at slække på forbruget, mener Vibeke Thinggaard, direktør i PKA, at det er positivt, at så mange vil spare mere op.

- I dag arbejder mange af vores medlemmer på deltid eller begynder deres opsparing sent. Vi kan derfor kun håbe, at de lægger de ekstra penge, der kunne komme i form af skattelettelser til side til pensionen, siger hun til Ritzau.

Læs også: Krise? Her er 25 spareråd

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen