Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Krisen gør os klogere på økonomien

pengebarn_BaxLindhardt_artikel_0.jpg
Finanskrisen tvinger os til at sætte os ind i, hvordan vores privatøkonomi ser ud og fungerer. Foto:

Dine aktier er faldet i værdi, dit hus er blevet mindre værd, og du har måske lige mistet jobbet. Ikke just positive ting. Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.

Det siger flere finanseksperter, der mener, at krisen tvinger os til at forholde os til vores økonomi. Og det er ganske positivt.

"Mange danskere bliver vækket i øjeblikket. De troede, at verden var god ved dem, men det var den bare ikke. Derfor er de nu tvunget til at interessere sig mere for deres egen økonomi, end de plejer," siger Kim Valentin fra Finanshuset i Fredensborg.

Han forudser, at danskerne nu bliver tvunget til at se deres økonomi efter i sømmene, og mener, at det kan være med til at forhindre, at folk kommer i økonomisk uføre.

En ny undersøgelse fra Danske Bank viser, at udtryk som rente, afdrag og ÅOP (årlige omkostninger i procent) er fremmede for mange danskere. Ifølge Kim Valentin er der ingen smutveje til at blive klogere på privatøkonomiske udtryk.

"Det kan ikke blive serveret på et sølvfad for folk. Så man er tvunget til at læse nogle bøger om økonomi eller tage nogle kurser, hvis man gerne vil blive bedre til at forstå sin egen økonomi," siger Kim Valentin.

Læs også: Danskere i kø efter økonomisk rådgivning

Netop det faktum, at det kræver en indsats at blive klogere på sin privatøkonomi, har fået Danske Bank til at reagere. Banken har startet pengeby.dk, som er et spil, der skal lære børn på fem til syv år om penge og indkøb. Senere kommer banken med tiltag, der også rammer generationen af unge.

Danske Bank mener, at det er naturligt, at man først tager fat i børn og unge.

"Det er nemmere at lære dem om privatøkonomi, inden de får dårlige vaner. Det er et langt sejt træk, så vi skal jo starte et sted," siger pressechef hos Danske Bank, Jonas Sunn Torp.

Han indrømmer, at det kan se mærkeligt ud, at en bank, der lever af at tjene penge på folk, hjælper børn og unge med at få en viden om privatøkonomi.

"Vi er ikke hellige. Vi ved godt, at det her selvfølgelig gavner os, men vi mener også, at det gavner samfundet," siger han.

Læs også: Bliv klar til stævnemøde med banken

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen