Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Kirkbis kassemester med luksusproblem

26BUSPix-Bagsiden-Soeren-Th.jpg
Søren Thorup har sat et markant fingeraftryk på Kirkbi og den måde, Kirkbi investerer på. Lego, som Kirkbi kontrollerer, er også tordnet frem. Arkivfoto: Linda Kastrup

Søren Thorup Sørensen, topchef i Kirkbi, har strømlinet Lego-pengetanken, så den i dag står som et forbillede for andre danske fonde. Hans største problem er at finde noget at bruge de mange Lego-milliarder, der strømmer ind i kassen, på.

Sig navnet Søren Thorup Sørensen og mange vil sige: »Var det ikke ham, der fik stress i Mærsk og sagde op?«.

Og jo, det er ham. Men Søren Thorup er også ham, der siden landede et drømmejob som øverste direktør for Lego-familien Kirk Kristiansens pengetank Kirkbi med den bundne opgave at få de store milliardafkast fra legetøjsvirksomheden til at vokse yderligere via nye investeringer i virksomheder, ejendomme og værdipapirer.

Det gør han med overbevisning. Siden han kom til Kirkbi i 2010, er egenkapitalen i investeringsvirksomheden vokset fra 21 milliarder kroner til 45 milliarder. Driftsoverskuddet er i samme periode vokset fra godt fem milliarder kroner til over 14 milliarder kroner.

MERLIN-EXPANSION/

Ja, Lego, som Kirkbi kontrollerer, er i samme periode tordnet frem og har stoppet stadigt større milliardbeløb ind i Kirkbi, bevares.

Ikke desto mindre har Søren Thorup sat et markant fingeraftryk på Kirkbi og den måde, Kirkbi investerer på. Investeringsstrategien har eksempelvis ført til et for mange andre investorer misundelsesværdigt medejerskab af vækstvirksomheden Falck. Siden er Kirkbi i partnerskab med William Demant Invest også gået ind i investeringer i vindenergi, og denne type investeringer skal der komme flere af i fremtiden, lyder det fra Thorup.

Vil helst flyve under radaren

Sammen med store aktieposter i børsnoterede selskaber som ISS og Matas samt en række ejendomsinvesteringer er investeringsstrategien bevis på, at Thorup tør gå uden for tryghedssfæren og sprede Lego-familiens penge, omend det sker ganske nænsomt.

Mange direktører i andre danske fondskonstruktioner, som der herhjemme findes et utal af variationer af, peger på den udvikling i Kirkbi som et forbillede, de gerne vil efterligne og lære af. Det er i høj grad Søren Thorups fortjeneste.

Selv er den revisoruddannede og udadtil lidt anonyme direktør ikke meget for at tage æren alene og vil allerhelst flyve under radaren.

»Det er resultatet af, at dygtige medarbejdere i virksomheden har gjort et godt stykke arbejde,« lyder det igen og igen, når han bliver spurgt til sin rolle i »det nye Kirkbi«.

Det var i 2009, at han meget overraskende for omverdenen sagde sit koncernfinansdirektørjob i A.P. Møller-Mærsk op. Det var ekstra opsigtsvækkende, at han åbent sagde fra, fordi han var ved at knække sammen under arbejdspresset og frygtede for sit eget helbred.

Lego

Selv siger han i dag:

»Der har været stor respekt om, at jeg traf den beslutning. Man skal træffe de beslutninger, man føler, er de rigtige som menneske, og folk har generelt respekteret den beslutning, jeg har truffet. Jeg er kommet videre i et andet job, og det går supergodt her, og jeg trives rigtigt godt,« siger Søren Thorup.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen