Berlingske Business

Kinesisk havnerival mærker stigende volumener

Der var fremgang at mærke i det nyfusionerede Cosco Shipping Ports, der er opstået ved fusionen af Cosco-konglomeratet, herunder datterselskabet Cosco Pacific, og China Shipping Container Lines.

Selskabets containerhavne, der er en konkurrent til det A.P. Møller-Mærsk-ejede APM Terminals, mærkede en øget trafik i første halvår. Der blev håndteret 46 mio. tyvefodscontainere (teu), eller 3,5 pct. flere end i første halvår af 2015, skriver selskabet i sit halvårsregnskab onsdag, mens væksten var 4,3 pct. til 14,3 mio. teu, når man vægter for ejerandel.

Cosco Shippings tørlasthavne tabte til gengæld 2,6 pct. af trafikken.

Samlet faldt omsætningen af de fortsættende aktiviteter mindre end 1 pct. til 275 mio. dollar i første halvår, mens overskuddet i fusionsselskabet dykkede knap 20 pct.

Cosco Shipping Ports håber dog kunne på at drage fordel af fusionen, som også har skabt verdens fjerdestørste containerrederi, Cosco Shipping, og dets nyoprettede Ocean Alliance med flere andre store rederier. Cosco vil både styrke sin førende position i Kina og satse yderligere på at ekspandere uden for hjemlandet.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen