Berlingske Business

Kinesisk aktie-indgreb sætter reformproces i bakgear

CHINA-ECONOMY-STOCKS
Foto:

Selv om det kinesiske aktiemarked umiddelbart er blevet afstivet af de kraftige indgreb, som myndighederne har indført over de seneste dage, står kina-investorerne tilbage med en dårlig smag i munden.

Det vurderer den svenske storbank SEB's asiatiske cheføkonom Sean Yokotai et notat.

For selv om det synes som om, den kortsigtede effekt på de fundamentale økonomiske forhold er begrænset, er der flere negative konsekvenser i tiden fremover.

For det er et enormt tilbageskridt for den reformproces, som fik det blå stempel af præsident Xi.

Kina/marked

- Åbningen og udviklingen af de kinesiske aktiemarked passede præcist til præsident Xis overordnede mål om at få markederne til at spille en større rolle i ressourcetildelingen. Men de kraftige stigninger og fald i aktiemarkedet, og regeringens manglende evne til at kontrollere markedet, giver mere politisk kapital til anti-reform bevægelsen, som slår på, at reformerne kan føre til ustabilitet og reduceret tro på det kommunistiske parti, vurderer Sean Yokotai og peger på, at det kan bremse reformprocessen fremadrettet.

Sean Yokotai peger samtidig på, at regeringen i Beijing er ved at løbe tør for støttemuligheder til aktiemarkedet, og at der i stigende grad peges på muligheden af en hurtig opskrivning af de grundlæggende forhold og den økonomiske fremskrivning.

USA/aktier

- Den nemmeste og hurtigste metode er finanspolitisk stimulering og masse-udlån i stil med, hvad der skete i kølvandet af Lehman-krisen i 2009. Det vil sandsynligvis fungere, men det ville tvinge den kinesiske økonomi tilbage til den gamle økonomiske model, hvor gældsproblemerne vender tilbage nogle år senere, advarer SEB's økonom og fortsætter:

- Hvis den kinesiske regering er fokuseret på ikke at tabe ansigt, vælger de måske denne drakoniske løsning.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen