Berlingske Business

Kinas centralbank tilfører højeste likviditets-beløb i tre år

CHINA-MARKETS-CURRENCYWAR
ARKIVFOTO. Foto:

Den kinesiske centralbank, People's Bank of China, har tilført det lokale pengemarked det største beløb i næsten tre år i åbne markedsoperationer.

Kapitaltilførslen skal blandt andet hjælpe markedet gennem den traditionelle likviditetskrise, der opstår hvert år op til det ugelange kinesiske nytår.

Centralbanken oplyser at have gennemført 110 mia. yuan i en syv-dages omvendt repoforretning og 290 mia. yuan med 28-dages løbetid. Det skal sammenlignes med 160 mia. yuan forfaldne kontrakter, hvilket resulterer i en netto likviditets-injektion på 315 mia. yuan i denne uges to auktioner.

Kina forsøger at holde låneomkostninger nede for at støtte økonomien uden at puste til den allerede igangværende kapitalflugt, der tidligere i denne måned har ført den kinesiske yuan til et femårigt lavpunkt på valutamarkedet.

CHINA-ECONOMY-STOCKS

- Markedet er en smule nervøst, og der er også behov for likviditet til at dække det kinesiske nytår. Det faktum, at de laver længerevarende genkøbsforretninger og MLF (Midium Term Lending Facility) tilførsler, øger markedets forventninger til udskydelse af en reduktion i reserve-kravene, hvilket i sig selv kan skyldes udviklingen i valutamarkedet, siger rentestrateg Frances Cheung fra Societe Generale i Hongkong til Bloomberg News.

Centralbanken har indsprøjtet 410 mia. yuan i interbanksystemet via tre- og 12-måneders lån under MLF i denne uge, mens kortfristede likviditet operationer har tilført 55 mia. yuan i tre-dages løbetid mandag og endnu 150 mia. yuan i seks-dages midler onsdag.

Det kinesiske nytår holder de finansielle markeder lukket fra 8. februar og en uge frem.

CHINA-ECONOMY/GDP

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen