Berlingske Business

Kina står på bremsen for råvarer

CHINA-STOCKS/
Foto:

En nedgang på det kinesiske aktiemarked og en lavere vækst i Kina giver nu efterdønninger på markederne for råvarer som olie og jernmalm.

Det smitter af på råvareudvindende selskaber og valutaerne i lande med stor råvareproduktion.

Det skriver Wall Street Journal.

Indekset S&P GSCI, der følger en bred vifte af råvarer, er faldet 36 pct. det seneste år og er faldet 6,4 pct. den seneste måned op til og med mandag.

CHINA-MARKETS

En tre-uger lang nedtur for det kinesiske aktiemarked har, sammen med faldende vækst i Kina, formørket udsigterne for verdens næststørste økonomi, der i kraft af sin status som hele verdens fabriksgulv, er den største forbruger af en lang række råvarer, som jernmalm, kobber og guld.

Kina/marked

Valutaer i lande, der er stærkt afhængige af eksport af råvarer, er svækket på nedgangen i råvaremarkedet. Det drejer sig blandt andet om den australske og canadiske dollar, der er svækket henholdsvis 9 og 7 pct. overfor den amerikanske dollar, i år.

Samtidig er aktier i de største råvareudvindingsselskaber også berørt af udviklingen, med kursfald til BHP Billiton, Rio Tinto og Fortescue Metals.

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen