Berlingske Business

Kina: Privat PMI-aflæsning viser igen fremgang i industrien

INDONESIA-STOCKS/
Arkivfoto: PMI-aflæsningen viser en stigning til 51,1 i juli fra 50,4 i juni. Foto:

Den private opgørelse af PMI-data for den kinesiske fremstillingsindustri viser igen fremgang og ligger næsten på samme niveau som de officielle data fra myndighederne forleden.

Det fremgår af friske data fra Caixin Economics, der er offentliggjort tirsdag morgen.

PMI-aflæsningen viser en stigning til 51,1 i juli fra 50,4 i juni. Det er højere end analytikernes estimat på 50,4 og det højeste niveau i fire måneder.

Underindeksene for produktion og nye ordrer steg begge yderligere fra den seneste nedtur. Og underindeksene for råvareomkostninger og produktionspriser fortsatte med at stige til et fire måneders topniveau.

»Selv om underindekset for lagre af færdigvarer forblev under balancepunktet, viser underindekset for afsætning den stærkeste stigning i købsaktiviteten i fem måneder, og det peger på moderat vækst i fremstillingssektoren fremadrettet,« noterer cheføkonom Zhengsheng Zhong fra CEBM Group og fortsætter:

»Driftsforholdene i fremstillingssektoren er forbedret yderligere i juli, hvilket tyder på, at det økonomiske vækstmomentum vil blive opretholdt.«

CHINA US STOCK MARKET REACTION

Caixin-opgørelsen lægger sig tættere op ad de officielle tal fra Kinas statistiske bureau, end det var tilfældet måneden før, hvor der var en direkte modstrid i dataene.

De officielle tal for PMI-indekset for fremstillingsindustrien steg til 51,4 i juli, hvilket var lidt lavere end økonomernes forventninger på 51,5 og junis aflæsning på 51,7.

PMI-indeksene er baseret på en rundspørge blandt virksomheder, og et indeks over 50 indikerer stigende aktivitet, mens et indeks under 50 peger i retning af aftagende aktivitet.

28BUSPix-Kina1-091408.jpg

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen