Berlingske Business

Kina løfter forbud mod børsintroduktioner fra januar

Op mod 50 kinesiske virksomheder vil være klar til børsintroduktioner ved udgangen af januar 2014.

Det oplyser de kinesiske børs-myndigheder, China Securities Regulatory Commission (CSRC).

Dermed forbereder myndighederne en fjernelse af mere end et års forbud mod nynoteringer i verdens næststørste økonomi.

De nye kinesiske regler, der baner vejen for et skifte i registreringsprocesses mod et at lade investorernes efterspørgsel bestemme prissætningen, understreger det kommunistiske partis løfte, om at lade markedet spille en »afgørende rolle« i ressource-tildelingen.

Kina, der var verdens største marked for børsintroduktioner i 2010, har ikke haft en nytegning siden oktober 2012, hvor CSRC slog ned på svindel og uregelmæssigheder blandt rådgiverne og virksomhederne.

»Vi forventer, at investerings-bankernes indtjening vil stige kraftigt , når børsintroduktioner genoptages i 2014, efter at være en kilde til et fald i indtjeningen i år. Mægleres indtjening sandsynligvis fortsat vokse kraftigt i 2014, drevet af margin-handel og investeringsbankernes aktivitet,« noterer analytiker Jaclyn Wang fra Jefferies Hong Kong i et notat mandag.

Det anslås, at det vil tage omkring et år at gennemgå mere end 760 virksomheder, der søger en børsintroduktion, fremgår det af en erklæring fra China Securities Regulatory Commission på tilsynets hjemmeside lørdag.

CSRC har også udstedt regler om omvendte fusioner og oplyser samtidig, at der er et forsøgsprogram på vej for salg af præferenceaktier.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen