Berlingske Business

Kilder melder om kinesisk intervention på aktiemarkedet

CHINA-US ATTACK-INVESTORS-CHAT
ARKIVFOTO: AFP PHOTO/LIU Jin // Foto:

Der er tirsdag morgen skabt stabilitet på de kinesiske aktiemarkeder, efter at mandagens uro, forårsaget af skuffende, kinesiske nøgletal og politisk uro i Mellemøsten, viskede omkring 590 mia. dollar af markedernes værdi væk.

Det sker i kølvandet på beroligende meldinger fra landets finansmyndigheder, China Securities Regulatory Commission (CSRC), som har signaleret, at de er åbne for at forbedre de automatiske afbrydere, som suspenderer al handel i 15 minutter, hvis det toneangivende CSI 300-indeks falder mere end 5 pct., og afbryder al handel ved fald på over 7 pct.

MARKETS-STOCKS/USA

CSRC fortæller desuden, at man undersøger mulighederne for at kontrollere tempoet af frasalg, når et salgsforbud for storaktionærer senere på ugen ophæves.

Samtidig har den kinesiske centralbank foretaget pumpet penge ind i det finansielle system, og endelig oplyser kilder til Bloomberg News, at statskontrollerede fonde har foretaget støtteopkøb på aktiemarkedet.

»Kommentarerne fra CSRC er med til at skabe stabilitet og kan langt hen ad vejen lindre markedernes salgspres«, siger Wu Kan, porteføljeforvalter hos JK Life Insurance, til Bloomberg News.

CHINA HONG KONG STOCKS FALL

Mens der for en stund er skabt stabilitet på det kinesiske marked, er der mindre aktiefald på flere af de andre store asiatiske markeder.

Det toneangivende japanske indeks, Nikkei 225, er på vej mod et fald på 0,2 pct., og det samme gør Topix-indekset, også i Tokyo. Det australske ASX-200-indeks falder med 1,6 pct. I Taiwan er Taiex-indekset i minus med 0,4 pct., mens det førende indeks i Sydkorea, Kospi, stiger 0,7 pct.

Shanghai Composite og CSI 300 oplever fremgange på henholdsvis 0,4 og 0,8 pct.

Hang Seng i Hongkong ligger uændret.

CHINA CURRENCY

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen