Berlingske Business

Kendis-mægler bakkede Don Ø op i aktionærjagt

PN
Foto:

Ejendomsmægler og tidligere bestyrelsesformand i Parken, Peter Norvig, støttede op om Flemming Østergaard i hans jagt på en ny storaktionær. Men Norvig var først og fremmest ubekendt med flere centrale punkter i Parken-sagen.

Parkens behov for at købe sine egne aktier er omdrejningspunktet i den verserende sag om kursmanipulation mod selskabet. Underskuddet af aktier gjorde nemlig, at Jørgen Glistrup måtte købe op i Parken på fondsbørsen, og det er denne aktivitet, der har fået Bagmandspolitiet til at rejse sag mod den tidligere Parken-top.

En af de væsentligste grunde til aktie-underskuddet var bestyrelsesformand Flemming Østergaards aftale med rederiet Clipper, hvor Parken solgte 50.000 af sine egne aktier til partnere. Det skete, fordi Don Ø gerne ville have selskabet ind i ejerkredsen og måske i bestyrelsen.

Men forhandlingerne skete uden om selv samme bestyrelse, forklarede ejendomsmægler Peter Norvig i dag i retten. Han var formand før Flemming Østergaard og efterfølgende menigt bestyrelsesmedlem:

»Jeg kan ikke huske, at vi på noget tidspunkt i bestyrelsen har drøftet det. De er nogle, der er interessante at have på aktionærposter, ligesom vi havde LD. Men den har ikke været rundet i bestyrelsen,« sagde Peter Norvig.

Formandens forhandlinger var dog ikke nogen kilde til kritik fra Norvig, der bakkede fuldt op om Flemming Østergaards jagt på en nye storaktionær:

»Nej, det synes jeg var glimrende. Det var med til at understøtte hele projektet omkring Parken,« forklarede Norvig, der ikke undrede sig over, at Østergaard tog forhandlingerne i egen hånd: »Nej, det gjorde jeg ikke. Det har han gjort dygtigt før.«

Men generelt kunne Norvig ikke bidrage med væsentligt nyt til sagen. Han var ikke bekendt med det dybere indhold af aftalen med Parkens to samarbejdsbanker, FIH og Capinordi. Og han havde heller ikke kendskab til store dele af Parkens aktiehandler.

Alle tiltalte i sagen nægter sig skyldige.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen