Berlingske Business

Kapitalfond spår flere opkøb på børsen i København

johan kühl
Siden slutningen af 1980'erne, hvor Jan Johan Kühl begyndte sin karriere som aktieanalytiker, er der 43, der stadig er på børsen, ud af de dengang 236 børsnoterede selskaber. Antallet af afnoteringer er gået op og ned gennem årene, og der kan nu være en ny bølge på vej. Foto:

Siden begyndelsen af 2015 er der foretaget bud på otte selskaber, der er noteret på børsen i København, og spørger man Jan Johan Kühl, der er ledende partner i Polaris Private Equity, vil tendensen fortsætte. Mange er for små til børsen, lyder det.

Det skriver dagbladet Børsen.

Siden slutningen af 1980'erne, hvor Jan Johan Kühl begyndte sin karriere som aktieanalytiker, er der 43, der stadig er på børsen, ud af de dengang 236 børsnoterede selskaber. Antallet af afnoteringer er gået op og ned gennem årene, og der kan nu være en ny bølge på vej.

Årsagen til dette er ifølge Jan Johan Kühl, at mange børsnoterede selskaber simpelthen er for små, og at kapitalfonde kan tilbyde både penge og som regel samtidig giver stifterne mulighed for at beholde en ejerandel.

Man holds a suitcase full of money behind the back

- En lang række virksomheder er for små til egentlig at have rigtig gavn af at være børsnoteret. Skal man rejse penge, er der ofte ingen stærk ejer til at støtte op, og uden likviditet i aktien er det vanskeligt at komme ind og ud, siger Jan Johan Kühl, der med Polaris for nyligt har opkøbt Mols-Linien, til dagbladet Børsen.

Fra januar 2015 og frem til nu har der udover Mols-Linien været bud efter Auriga, Stylepit, Berlin IV, Exiqon, Boconcept, Topsil samt Land & Leisure.

Auriga, Stylepit og Berlin IV er blevet afnoteret i løbet af 2016, mens Exiqon har sidste handelsdag onsdag.

15BUSUnifeeder-AArhus-firma.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen