Berlingske Business

Kæmpe Bitcoin-fald bider "graverne"

Værdien af den virtuelle valuta, Bitcoin, faldt onsdag 21 pct. til 179,37 dollar og er samlet set faldet hele 44 pct. i 2015.

Det drastiske fald presser Bitcoin-graverne og sætter spørgsmålstegn ved valutaens reelle levedygtighed.

Det skriver Wall Street Journal.

Prisfaldet skaber tumult for de såkaldte Bitcoin-gravere, der er uafhængige computerejere, som bekræfter og behandler Bitcoin-transaktioner. Graverne er til gengæld kompenseret med nye Bitcoins. Men i takt med at kursen falder over for dollar og andre traditionelle valutaer, skæres der i gravernes profit.

For kompensere for kursfaldet har graverne øget kapaciteten og bygget hurtigere maskiner, men de drastiske kursfald gør det noget nær umuligt for graverne at generere profit.

- Dem, der havde størst tro på Bitcoins langsigtede værdi, er dem, der er blevet ramt hårdest, siger softwareudvikleren Chase Sechrist, der har tabt 30.000 dollar, svarende til det meste af sin opsparing, på valutaens rutsjetur.

Sechrist vil holde sig fra at investere yderligere i Bitcoins, indtil valutaen er bedre reguleret, men han tror fortsat fuldt og fast på betalingsteknologiens fremtid.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen