Berlingske Business

Jyder er de dårligste investorer

Aktier
Aktiehandel i Nordea i København. Foto:

Investorer fra Nordsjælland er danmarksmestre i at investere, og hemmeligheden bag er tålmodighed. Sydjylland ligger i bunden.

De danske investorer har de seneste fem år fået 137 procent i afkast på aktier, og der er en klar tendens, når man ser på tallene. De fem dygtigste områder ligger alle på Sjælland, og fire af de fem dårligste områder er i Jylland.

De klart dygtigste investorer bor i Nordsjælland. De får et afkast på hele 181 procent, og der er en klar forklaring ifølge Nykredit, som står bag analysen.

»Det højere afkast skyldes blandt andet, at nordsjællandske investorer tilsyneladende tænker mere langsigtet end deres landsmænd,« skriver forbrugerøkonom Johan Juul-Jensen i en pressemeddelelse.

aktiehandel

Nordsjællænderne har siden 2010 beholdt sine aktier i gennemsnitligt fire-og-et halvt år, og det er betydeligt højere, end hvor længe resten af danskerne gør. I gennemsnit holder danske investorer på aktierne i to-og-et halvt år. På Bornholm og Syd- Vest- og Østjylland går det hurtigt, og her går der altså kun under to år i gennemsnit, før investorerne sælger aktierne videre.

Det danske C20-indeks over mest handlede aktier er steget fra indeks 200 i marts 2009 til indeks 1000 i dag, så det siger sig selv, at det i en del tilfælde har været fornuftige at holde på C20 -aktierne, selvom det for nogle investorer har været en for stor fristelse at sælge, da index ramte 6-700.

Aktiefredag_Business

At tålmodighed og langt tidsperspektiv betaler sig, skyldes dels at de samlede handelsomkostninger falder, når man holder på sine aktier frem for at købe og sælge, men først og fremmest skyldes det, at risikoen for at handle på uheldige tidspunkter stiger, desto mere man køber og sælger.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen