Berlingske Business

Jobrapport sendte de amerikanske aktier op

US-NASDAQ-TRADING-GLITCH-SPARKS-DEBATE-ABOUT-MARKETS'-STABILITY
Foto:

Stik mod manges forventninger lukkede de toneangivende amerikanske aktiemarkeder fredag i pæne plusser. Den overraskende flotte jobrapport for oktober fik investorerne til at vende tommelen opad.

De toneangivende amerikanske aktiemarkeder reagerede positivt på fredagen overraskende gode jobrapport, der viste, at der i oktober blev skabt 204.000 nye job i USA, hvor økonomerne kun havde sat næsen op efter 120.000 flere beskæftigede.

Dow Jones Industrials-indekset hoppede 1,08 pct., det store S&P 500-indeks steg 1,34 pct., mens det teknologitunge Nasdaq-indeks steg 1,6 pct.

Jobrapporten, der blev offentliggjort inden de amerikanske markeder åbnede, gav sig først udslag i faldende europæiske aktiemarkeder. Investorerne frygtede, at den meget positive jobrapport kunne udløse en hurtigere nedtrapning af den amerikanske centralbanks månedlige pengeindsprøjtninger på 85 milliarder dollars.

Det er også forventningen at centralbanken i december eller januar vil begynde at se på, om det stadig er nødvendigt med så stor en understøttelse af de finansielle markeder. Men i USA valgte man at se positivt på job-nyheden, ligesom ECBs halvering af den toneangivende europæiske rente torsdag også understøttede den positive udvikling for de amerikanske aktier.

På den selskabsspecifikke front var det dagen derpå for Twitter-aktien, der steg rekordhøje 73 pct. på introduktionsdagen torsdag. Fredag blev det til et minus på 7,24 pct.

Walt Disney-aktien steg, efter offentliggørelsen af et kvartalsregnskab, der var bedre end ventet, mens elbil-aktien Tesla faldt næsten to pct. på nyheden om endnu en bilbrand. Selskabet har på blot to måneder måttet rapportere om tre bilbrande og det har i perioden sendt aktien ned med hele 20 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen