Berlingske Business

JMI Invest står til gigant gevinst

JMI Invest står til gigant gevinst - 1
Direktør Asger Jensby og hans JMI Invest foretog en guldranet investering, da man købte IT-Factory for godt ti millioner kroner i 2003. I løbet af nærmeste fremtid forventes omsætningen at nå over en milliard kroner, men fra JMI Invests side ønsker man nu at sælge for at skaffe penge til andre investeringer. Foto: Jan Jørgensen

Investeringsselskabet JMI Invest står til at score flere hundrede millioner på IT-selskabet IT-Factory efter bare fire års ejerskab. Gevinsten kan hentes, når JMI sælger 20 procent af selskabet for at hente penge til nye investeringer.

Investeringsselskabet JMI Invest står til at score en gigantisk gevinst på sin investering i IT-selskabet IT-Factory.

Selskabet købte JMI i 2003 for en slik, og med enkle investeringer er selskabet i eksplosiv vækst med en omsætning på over 300 mio. kr. for 2006.

Nu åbner JMI Invest datarummet for nye investorer i IT-Factory for at score en mammutgevinst i selskabet, der er vurderet til et sted mellem 1,8 og 2,4 mia. kr.

»Det har vist sig at være et guldrandet papir for os, men IT-Factory er også JMIs største investering, så vi ønsker nu at frigøre midler til andre investeringer for at sprede os mere,« siger Asger Jensby, adm. direktør for JMI Invest til Berlingske Business.

Holder vurderingen af selskabet, som JMI har hentet ind i markedet op til salgsprocessen, kan JMI hente op til 500 mio. kr. på at sælge ud af selskabet.

»Jeg tror, dette er helt oplagt for en finansiel investor mere end for en industriel investor,« siger Asger Jensby.

Klassisk dotcom
IT-Factory er indbegrebet af historien om dotcom på dansk. IT-Factory blev skabt i 1997, et miniselskab, der gennem en lukrativ aftale med amerikanske IBM i 1998 så børsnotering, megavækst og penge i spandevis foran sig.

Med navnkundige Michael Mathiesen og hans 2M-Invest som bagmand skulle IT-Factory bringes ud i IT-branchens øverste luftlag – og så kom krakket. Ikke bare for IT-Factory, men for stort set samtlige virksomheder der havde investeret penge og tillid i IT-branchen.

2M-Invest havde investeret voldsomt i selskabet, der var bundet helt op på at levere teknologi til IBMs Lotus Notes.

Men dotcom-crashet, der ramte alle, også IT-Factory, kastede selskabet ud i et opslidende ridt.

Selskabet blev restruktureret flere gange og krakkede så sent som i 2003, indtil selskabet, der besidder en række teknologiske guldæg og licenser på topniveau på IBMs IT-platforme, fik endnu en chance hos investoren Asger Jensby og hans JMI Invest, der kastede sig over resterne af selskabet.

Købt for en slik
Det har formentlig vist sig som en af de mest interessante investeringer for Asger Jensby. JMI smed under ti mio. kr. for resterne af selskabet i juli 2003.

»Det er katastrofalt at et så godt selskab kunne få lov til at gå konkurs,« sammenfatter Jensby det i dag.

Men når IT-Factory vokser så voldsomt og har en omsætning på op imod en mia. kr. inden for en overskuelig fremtid, hvorfor så overhovedet sælge ud nu og udhule ejerandelen.

JMI kontrollerer i dag selskabet med mere end 50 procent af selskabet, men den grænse vil man ryge under med dette udsalg.

»Det er også et dilemma. Men vi mener, det er nu, vi skal gøre det for også at skabe nye værdier til andre investeringer,« siger Asger Jensby.

Han tilføjer, at JMI netop nu deltager i due-dilligence om nye selskaber, der kan have hans interesse som investeringer, og at provenuet fra frasalget i IT-Factory skal bruges på nye selskaber og ikke til de selskaber, JMI allerede i dag er inde i.

Her er blandt andet tale om selskaber som Fullrate, der har taget konkurrencen voldsomt op med de etablerede bredbåndsselskaber, Sifira A/S, der sælger telefonløsninger, og Netkoncept, der leverer IT-løsninger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen