Berlingske Business

Japanske rederier nedjusterer på stribe

De tre store japanske rederier Mitsui, Nippon Yusen og Kawasaki Kisen Kaisha Line nedjusterer deres forventninger til 2009.

Rederierne har netop aflagt regnskaber for regnskabsårets første kvartal, og det er dyster læsning for de danske konkurrenter, A. P. Møller-Mærsk og Norden.

Mitsui, der både har tørlast- og containeraktiviteter, fik et underskud på driften i første kvartal - svarende til kalenderårets andet kvartal - på 12,2 mia. yen og et nettoresultat på minus 13,0 mia. yen, oplyser Bloomberg News.

Rederiet nedjusterer samtidig forventningerne til hele året til et overskud på 50 mia. yen på driften og til et plus på 30 mia. yen for nettoresultatet.

Containerrederiet Nippon Yusen havde underskud i kvartalet. Driften gav et minus på 25,5 mia. yen og netto var der tale om et underskud på 12,9 mia. yen. Også Nippon Yusen forventer underskud for hele året, hvilket er første gang i 23 år. Estimatet lyder på et minus på 5 mia. yen.

Kawasaki Kisen Kaisha Line, bedre kendt som K-Line, forudser et underskud på 31 mia. yen, hvor der tidligere var ventet overskud på 6,5 mia. yen.

- Det er hårde tider for alle rederier. Containersegmentet lider og skønt tørlastmarkedet er på vej op, er det stadig under sidste års niveauer, hedder det i en kommentar fra analytiker Osuke Itazaki fra Credit Suisse i Tokyo til Bloomberg News.



(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen