Berlingske Business

Japanske Line børsintroduceret med bragende succes

USA ECONOMY NYSE LINE CORPORATION
New York Stock Exchange da japanske Line blev børsnoteret. Foto:

Den japanske app-koncern Line blev introduceret med bragende succes på børsen på Wall Street torsdag, og fredag er turen kommer til Tokyo i koncernens dobbeltnotering i USA og Japan. Og også her er investorernes jubel til at få øje på.

Introduktionsprisen blev fastsat til 32,84 dollar på Wall Street, hvor investorerne tog mod den ny aktie med så stor begejstring, at prisen ramte knap 45 dollar inden noget gevinsthjemtagning satte ind og sende Line til en slutnotering på 41,58 dollar, svarende til 27 pct. over introduktionsprisen.

Og i Tokyo har investorerne taget mod den i Asien så populære besked-app, idet prisen ved åbningen i Tokyo blev sendt helt op til 4900 yen, hvor Wall Streets slutnotering ellers med den nuværende dollar/yen-kurs svarer til ca. 4415 yen.

Pix: Line

Introduktionen af Line i USA er med et provenu på 1,3 mia. dollar den største i it-sektoren i år. Der blev solgt lidt over 40 mio. aktier.

På Wall Street blev der omsat ca. 29 mio. aktier i løbet af dagen.

Line har mere end 200 millioner aktive brugere i særligt Japan og andre asiatiske lande. Den japanske app er stort set ukendt i den vestlige verden, men er nummer ét for app-kommunikation i Fjernøsten med en blanding af SMS, Skype og humørikoner.

App'en blev opfundet som alternativ til gængs telekommunikation efter det japanske jordskælv i 2011, hvor mange mobiltelefonlinjer kollapsede.

08BUSPix-Vanke-154432.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen