Berlingske Business

Japansk post-privatisering kan løfte marked til nye højder

JAPAN POST-IPO/BANK
Foto:

Den forestående tripple-notering af Japan Posts bank, forsikringsvirksomhed og postvæsen ventes at blive en vitaminindsprøjtning af de helt store til det japanske aktiemarked.

Når Japan Post i næste uge bliver privatiseret og børsnoteret som en tretrinsraket med banken i et led, forsikringsselskabet i et andet og postforretningen i et tredje, kan det bliver startskuddet til et nyt aktieopsving i Japan. Det mener seniorstrateg i Nordea, Tine Choi.

Hensigten med privatiseringen er blandt andet at skaffe staten midler til genopbygningen efter Tohoku-jordskælvet og tsunamien i marts 2011.

På forhånd er interessen for aktierne i de nye Japan Post-selskaber stor. Mandag var investorerne villige til at betale 1.450 yen for en bankaktie, mens forsikringsaktien kunne sælges for 2.200 yen. Til en begyndelse udbydes kun 11 pct. af de to forretninger, og med de første kurser, indbringer de første udbudte aktieposter et samlet provenu på 6,2 milliarder amerikanske dollar til den japanske stat.

JAPAN-POST-IPO/

I næste uge sættes der pris på den største af de tre forretninger - selve postforretningen i selskabet Japan Post Holdings. I løbet af de kommende år er det hensigten af halvdelen af de tre selskabers aktier skal være på private hænder.

»For aktiemarkedet vil effekten være enorm. Selskaberne skal nu stå til ansvar over for aktionærer, og det betyder øget fokus på egenkapitalforrentning,« skriver Tine Choi i en analyse.

Hun henviser til at Japan Post som offentlig virksomhed har ageret meget forsigtigt, og ikke som et profitmaksimerende foretagende, som børsnoterede selskaber er flest.

JAPAN-ECONOMY/TANKAN

»Der skal investeres i andet end japanske statsobligationer, hvis virksomheden skal indfri aktionærernes forventninger. De to enheder (bank og forsikring, red.) har tilsammen aktiver for cirka 2.500 milliarder dollar, hvoraf to tredjedele er investeret i japanske statsobligationer,« skriver seniorstrategen, som forventer, at de børsnoterede postvirksomheder vil flytte investeringer over i aktiemarkedet.

Det vil holde liv i et japansk aktieopsving. Tine Choi henviser til Japans Government Pension Investment Fund, som i 2014/15 var med til at sende det japanske aktiemarked op med 29 pct., da pensionsfonden ad to omgangen øgede sin aktieandel fra 12 pct. til 25 pct.

Udover den gavnlige effekt som en ny investeringspolitik hos postselskaberne vil have, så vil statens provenu ved noteringerne også kunne bidrage positivt til aktiemarkedet, eftersom pengene skal bruges til genopbygning og dermed øge forbrugertilliden og efterspørgslen.

Japan Post er i dag en dominerende spiller på finansmarkederne i Japan. Banken er den største japanske bank målt på indlån, og forsikringselskabet er landets største målt på aktiver.

Det er hensigten, at de tre børsnoterede postselskaber skal være ægte folkeaktier. I hvert fald er 80 pct. af de udstedte aktier målrettet til det japanske marked, og af dem sælges de 95 pct. til private investorer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen