Berlingske Business

Investorernes »sørgetid« over Kåre Schultz er forbi: Nu har Lundbeck indhentet det tabte

Lundbeck kommer med årsregnskab
Kåre Schultz den gang han stod i spidsen for Lundbeck Foto:

Otte måneder efter at Lundbecks daværende topchef, Kåre Schultz, annoncerede sin fratrædelse, har aktiekursen endelig passeret det niveau, der gjaldt på dagen for Schultz' overraskende melding.

Onsdag passerede Lundbeck-aktien den tidligere lukkerekord på 411,80 kr., som blev sat dagen før den velansete topchef annoncerede, at han havde sagt ja til et job som administrerende direktør for det israelske medicinalselskab Teva.

Meldingen sendte dengang Lundbeck-aktien ned med næsten 14 pct., og så sent som i februar var aktiekursen bare 290 kr. Siden er det gået hastigt fremad. Onsdag lukkede Lundbeck i rekorden 418,30, og torsdag eftermiddag er prisen steget yderligere til 421,90 kr. per aktie.

Med andre ord kunne det se ud som, at markedets sørgetid over Kåre Schultz er forbi.

- Selv om Kåre Schultz har gjort det fantastisk var kursfaldet i kølvandet af hans fratrædelse nok en kende for markant, siger analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen.

Han peger på, at Lundbecks regnskaber fortsætter med at vise fremgang under finansdirektør Anders Götzsche, der har fået ansvaret som fungerede administrerende direktør, indtil Lundbeck har fundet en permanent løsning.

I første kvartal steg Lundbecks driftsresultat til 1656 mio. kr. fra 1011 mio. kr. og lå dermed markant højere end analytikernes forventninger om et resultat på 1232 mio. kr. ifølge Ritzau Estimates.

- Mange af de effekter, vi ser spille positivt ind på Lundbecks omsætning og indtjening, blandt andet Lundbecks nuværende produktportefølje, var allerede på plads, før Kåre Schultz tiltrådte, siger Søren Løntoft Hansen og uddyber:

- Jeg tror, at markedet har undervurderet, at det salg, der i de kommende år falder væk, er på produkter, de har indlicenseret og betaler royalties på. Det betyder, at der ikke længere skal betales så mange royalties, og det betyder, at lønsomheden forbedres på den produktsammensætning, Lundbeck har i årene fremover. Det tror jeg, at markedet har undervurderet.

I perioden fra Kåre Schultz blev annonceret som ny direktør i Lundbeck til han sagde sit job op, nåede Lundbeck-aktien at stige 216 pct.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen