Berlingske Business

Investorer ventes at hamstre 'gamle' flekslån

rd
Foto:

Investorerne vil stå på ryggen af hinanden for at sikre sig 'gamle' flekslån.

Investorerne vil stå på ryggen af hinanden for at sikre sig ”gamle” flekslån, hvor den sidste konverteringsrunde starter den 18. november og løber året ud. Fra 1. januar 2014 er det slut med de gamle flekslån. Obligations­analytikere vurderer overfor økonomisk Ugebrev, at efterspørgslen efter de sidste ”gamle” flekslån af flere årsager vil blive rekordhøj, mens efterspørgsel efter de nye flekslån (med indbyggede optioner for en tvangs­forlængelse til 30 årige lån) vil blive markant lavere.

Ret beset betyder den nye konstruktion, som myn­dighederne udmeldte forleden, at refinansierings­risikoen ved eventuelt renteuro vil blive flyttet fra realkreditinstitutterne til obligationsejerne, altså de professionelle investorer. Derfor vil forlængelsen af de korte 1-, 3- og 5-årige lån de næste måneder efter alt at dømme, på grund af ekstraordinær stor efterspørgsel, blive solgt til særdeles gode priser – og altså meget, meget lave renter.

Mens boligejere og realkreditinstitutter har alt at vinde og derfor hilser regeringens forslag til redning af flekslånene velkommen, så rejser der sig en række alvorlige usikkerheder om konsekvenserne af forslaget for investorerne. I en worst case er der risiko for, at en lang række store internationale investorer vil trække sig helt fra at købe danske rentetilpasningsobligationer. Det kan i værste fald betyde, at store dele af aftagersiden, når det gælder flekslånsobligationer risikerer at falde væk – også selvom der med meget stor sandsynlighed bliver tale om en lidt højere rente på de kommende lån.

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 36.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen