Berlingske Business

Investorer vender sig igen mod bankobligationer

Fem år efter at have fået brændt fingrene i finanskrisen, favner investorerne igen bankobligationer - det driver priserne op, og bringer forrentningen ned.

For første gang siden 2007 er dollar-denominerede obligationer udstedt af banker over hele verden på grænsen til at kaste mindre af sig end industrivirksomheder. Det skriver Wall Street Journal tirsdag.

- Industrielle regnskaber har nået deres højdepunkt og begynder nu at gå tilbage. Men på den økonomiske side har du en meget lavere markedsvolatilitet, og det leder til bedre resultater, siger Justin D'Ercole, chef for USAs investment-grade konsortium hos Barclays, til Wall Street Journal.

Ifølge Justin D'Ercole markerer det en markant forandring i investorernes appetit. Men det kunne også markere en tilbagevenden til, hvad der før finanskrisen blev opfattet som normalt, fordi banker - i forhold til virksomheder traditionelt set har været opfattet som mere sikre at investere i. Han forventer, at flere investorer vil flokkes til de finansielle virksomheder i år, idet bankerne bliver ved med at understøtte deres balance, til dels for at imødekomme nye reguleringer.

Hertil kommer, at industrivirksomheder kommer under pres fra investorerne for at sætte gang i udbyttebetalinger, udvide aktietilbagekøb samt fusionere med eller opkøbe virksomheder. Obligationsejere bryder sig ikke om nogen af de tre aktiviteter, fordi de tærer på virksomhedernes likvide midler, der ellers kunne være blevet hensat til fremtidig ydelse på gæld.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen