Berlingske Business

Investorer spår kursfald til efteråret

Investorer spår kursfald til efteråret - 1
Foto:

Der er klare tegn på at mange investorer venter store kursfald for amerikanske, og dermed måske også danske og europæiske, aktier i september.

"Sælg i maj og gå din vej" hedder et gammelt børsmægler-mundheld. Og måske er der noget om sagen.

I hvert fald er der tegn på, at en del store amerikanske investorer er begyndt at udtage massiv forsikring mod store kursfald i september. For præmien på en særlig type forsikringer, som investorer kan bruge til at beskytte sig mod kursfald på aktiemarkedet, er på det seneste steget usædvanligt meget. Faktisk er forsikringspræmien nu på det højeste niveau siden august 2008, umiddelbart før det amerikanske aktiemarked i løbet af seks måneder faldt med godt 42 pct.

Sådan forsikrer du dig mod kursfald
Mange læsere vil sikkert gerne vide, hvordan man kan forsikre sig mod kursfald. Det er da heller ikke helt nemt, og kan i praksis kun gøres for amerikanske aktier.

Forsikringen er reelt en tretrinsraket. Hvis man vil forsikre sig mod kursfald i en enkeltaktie, så kan man købe en "put option", der giver ret til at sælge aktier et et selskab til en fastsat kurs i en bestemt periode.

Hvis kursen stiger, er put-optionen værdiløs, men hvis kursen rasler ned, så kan den gå hen og blive mange penge værd. Man kan også gøre det modsatte, og købe en "call-option", hvor man får en ret til at købe en aktie til en bestemt kurs, uanset om den stigere til langt mere mens optionen løber.

Naturligt nok er prisen på put- og call-optioner i realiteten som alt andet afhængig af tilbud og efterspørgsel. Hvis der er mange der vil købe put-optioner, så stiger prisen til mere end den i princippet skulle koste. Det kalder finansfolk for "implicit volatilitet", fordi det fortæller noget om hvad investorerne efterspørger, og dermed tror mest på vil ske i fremtiden.

VIX står på storm
Ved at se på kursen på en lang række put- og call-optioner på enkeltaktier kan man få en idé om, hvor stor implicit volatilitet - eller fremtidige kursudsving, der ventes for det brede Standard & Poor's 500-indeks.

Den målestok hedder VIX-indekset, men kaldes populært for "frygt-indekset". Når indekset er højt, er det normalt et tegn på at der er storm forude på finansmarkederne. Stigninger i indekset bliver nemlig i 80 pct. af tilfældende fulgt af faldende aktiekurser.

Mellem 2003 og midten af 2007 har VIX-indekset typisk ligget på mellem 10 og 20, samtidig med at der var fest og glade dage på aktiemarkedet. Men i slutningen af august sidste år begyndte den at stige voldsomt, så indekset i slutningen af september var på historisk høje 46 point, og siden i oktober og november eksploderede til helt usandsynlige 80 point.

Investorer forsikrer sig mod markedsfald
VIX-indekset står i øjeblikket på mere normale knap 25 point. Men finansfolk hæfter sig ved, at forsikringspræmien på at bruge VIX-indekset som værn mod kursfald er steget voldsomt.

Ved at købe en kontrakt på VIX-indekset kan man nemlig i hvert fald delvist sikre sig mod kursfald. Hvis man har en bunke aktier, så falder de i værdi hvis kurserne falder, men hvis man samtidig ejer en VIX-kontrakt, så bliver den mere værd i takt med at indekset stiger på grund af finansiel uro, og på den måde tjener man penge.

Ifølge beregninger foretaget af nyhedsbureauet Bloomberg viser priserne nu, at prisen på at købe VIX-kontrakter er usædvanligt meget højere end hvad den i princippet burde være, og det tages som et udtryk for, at investorerne tror på storm de kommende måneder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen