Berlingske Business

Investorer langer ud efter Pandora

Smykkeselskabet Pandora kommer med regnskab for de første seks
Arkivfoto: På trods af gode regnskaber frygter investorer og analytikere, at Pandoras måde at kommunikere på kan sætte sig i aktiekursen. Foto:

På trods af gode regnskaber frygter investorer og analytikere, at Pandoras måde at kommunikere på kan sætte sig i aktiekursen.

En række investorer er så utilfredse med Pandoras kommunikation, at de frygter, det rammer selskabets aktiekurs. Det skriver Finans.

Kritikken har ulmet i nogen tid og har fået ny næring i forbindelse med, at smykkeselskabet tirsdag præsenterede et solidt regnskab for 3. kvartal.
Alligevel har Danske Banks analytiker, Poul Ernst Jessen, i en ny analyse sænket kursmålet på Pandora med 20 pct., selvom selskabets forventninger til helåret var bedre end ventet, og han henviser bl.a. til selskabets kommunikation.

»Pga. dårlig kommunikation og svagt like-for-like salg (salg i eksisterende butikker, red.) i UK og USA, så kom aktien under pres,« skriver Poul Ernst Jessen i analysen.

Pandora får otte års skattefritagelse i Thailand

Bankinvest prisvindende aktieduo, Niels Andersen og Karsten Søndermølle, der har ansvaret for danske aktier, har for kort tid siden taget konsekvensen og solgt en del af sine Pandora-aktier. Duoen mener, at aktien ser billig ud, men uigennemsigtigheden i selskabet har gjort, at de har trimmet porteføljen.

»Vi vurderede, at gennemsigtigheden i selskabet er blevet for lav til at berettige en overvægt i porteføljen,« skriver duoen i et brev til deres investorer.

Flere andre investorer, som Finans har talt med, udtrykker samme kritiske holdning, men de ønsker ikke at udtale sig til citat, da de er bange for at skabe virak omkring Pandora.

1

I slutningen af august kritiserede tre navngivne og tre unavngivne institutionelle investorer for første gang Pandoras kommunikation over for Finans.

Flere havde investeret millioner af kroner i smykkefirmaet, og de vurderede, at aktien var for billig, men de påpegede samtidig, at Pandoras kommunikation var medvirkende til, at aktien har været under pres - bl.a. fra amerikanske hedgefonde.

Kritikken går på, at det er stort set umuligt at gennemskue, hvordan salget af Pandora-smykker udvikler sig, fordi selskabets opgørelse af salget i eksisterende butikker (like-for like salget, red.) kun dækker 20 pct. af det samlede salg af Pandora-smykker til forbrugerne.

19BUSPix-Pandora-Colding-15.jpg

Ifølge Pandora-topchefen, Anders Colding Friis, kommer kritikken bag på ham. Han oplever ikke, at det er et generelt ønske blandt investorer og analytikere, at de får flere oplysninger.

»Når vi taler med investorer og analytikere, er det generelle billede, at vi endelig ikke må lave noget om,« siger han.

Niels Andersen fra Bank Invest siger, at han ikke har yderligere kommentarer. Det har ikke været muligt at få en uddybende kommentar fra Poul Ernst Jessen.

Siden Anders Colding Friis' tiltrædelse er Pandora-aktien haft et samlet kursfald på lidt over 4 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen