Berlingske Business

Investorer frygter udbyttefald hos olieselskaber

Energi
Prisen på Brent-olie ligger torsdag morgen i 44,07 dollar pr. tønde, langt under niveauet fra i fjor, hvor prisen toppede i 115 dollar pr. tønde. Foto:

Investorerne frygter, at olieprisens kollaps vil tvinge store europæiske olieselskaber til at sænke udbyttebetalingen.

Det skriver Financial Times.

Bekymringen er ifølge finanshuset Berenberg tydelig, hvis man kigger på det ekstra afkast, som investorerne kræver for at holde olieselskabernes aktier. For en "kurv" af Shell, Statoil, BP, Eni og Total kræves en udbytteprocent på over 7 pct., mere end dobbelt så højt som for markedet generelt, skriver Financial Times.

MARKETS-OIL/

- Det niveau, vi har i dag, er ikke bæredygtigt, men der er nogle håndtag, de kan trække i. Hvis vi stadig har en oliepris på omkring 40 dollar i januar og februar næste år, så bør panikken begynde at sætte ind, siger en unavngivet analytiker til Financial Times, og spår, at olieprisen skal op på 60 eller 70 dollar, hvis olieselskaberne skal kunne dække deres dividende med de nuværende omsætningsfremskrivninger.

De håndtag, der refereres til, inkluderer besparelser, frasalg af aktiver og udskydelse af investeringer for milliarder af dollar, men investorerne er ikke sikre på, at det er tilstrækkeligt. Eksperter vurderer dog, at beskyttelsen af udbytterne vil blive den vigtigste prioritet for branchens ledere i efteråret.

ccc

Dividenden er den altovervejende årsag til, at investorerne har aktier i olieselskaberne, og udbytterne har traditionelt være meget pålidelige. Således har Shell aldrig skåret i udbyttebetalingen, BP har kun gjort det to gange i en generation, og franske Total har ikke reduceret den siden 1981.

Prisen på Brent-olie ligger torsdag morgen i 44,07 dollar pr. tønde, langt under niveauet fra i fjor, hvor prisen toppede i 115 dollar pr. tønde.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen