Berlingske Business

Investforeninger tøver med aktier i danske banker

Nordea_CAls_artikel_1.jpg
Der skal flere håndfaste beviser på bordet, før investeringsforeningerne igen tør satse på bankaktier i stor stil. Foto:

Porteføljeforvalterne i de danske investforeninger vender i stor stil de danske banker ryggen i forsøg på at skabe det bedste afkast til investorerne

Både i Nordea Invest, Jyske Invest og Sydinvest undervægtes bankaktierne i de danske porteføljer til fordel for selskaber og sektorer med mere stabil indtjening og fremtid. Den økonomiske fremtid er for usikker til at satse stort på banker, lyder en del af forklaringen.

»Vi er generelt undervægtet i finans, også i de store banker som Nordea og Danske Bank. Bankaktier er steget rigtigt meget i år, men der skal mere dokumentation til. Generelt skal vi have bedre udsigter for økonomien før vi for alvor tør tro på dem,« siger Thøger Svendsen, investeringschef i Nordea Invest.

I Jyske Bank er man heller ikke meget for at sætte sin lid til bankernes indtjening, men enkelte banker ser man dog mere positivt på end andre, fortæller funktionsleder for aktier i Jyske Invest John Ingemann Christensen.

»Nordea er overvægtet hos os og også Topdanmark, hvis man ser bredt på finanssektoren. Men den samlede banksektor, der ligger vi undervægtet på det danske marked,« forklarer han til Børsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen