Berlingske Business

Investeringsdirektør: Aktiepriserne bør få alarmlamperne til at blinke

Værdien af de globale aktiemarkeder er vokset voldsomt de sidste par år, og de har nu nået et niveau, som bør få alarmlamperne til at blinke.

Aktiepriserne har nemlig nået højder, som sidst blev set frem mod dotcom-boblens endeligt, påpeger Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension.

- På alle tre væsentlige parametre - obligationer, aktier og kredit - nærmer vi os tilsyneladende et afgørende punkt, og stemningen på markederne minder om den, man så i 2005-2006 og frem mod finanskrisen, siger Henrik Olejasz Larsen.

Investeringsdirektøren peger på, at flere eksperter end nogensinde før - 48 pct. - i en analyse fra Bank of America vurderer, at værdien af aktier er overvurderet.

Trods aktiemarkedernes høje niveau er svingningerne omkring obligations-, aktie- og kreditmarkedet dog den laveste nogensinde målt på tværs, siger Henrik Olejasz Larsen.

- Markederne forventer tilsyneladende ikke, at der sker noget ubehageligt. Generelt bygges der lige nu større og større risiko op i porteføljerne.

- Jo højere risiko, des større bliver effekten, når udviklingen vender. Præcis hvornår det sker, ved vi ikke men det sker, vurderer investeringsdirektøren.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen