Berlingske Business

Ingen vil have nye containerskibe

Containersektoren går igennem sin værste krise i otte år, skriver shippingavisen Tradewinds.

Ikke en eneste ordre på nybygninger er tikket ind i to måneder i træk, ifølge mægleren Clarksons opgørelse.

Ifølge Clarkson Research er antallet af indgåede kontrakter på nye skibe faldet med 67,5 pct. sidste år. Dermed ser containertrafikken ud til at være hårdere ramt end den plagede tørlastsektor, der har haft nedgang på 51 pct.

I 2008 blev der i alt bestilt skibe svarende til en kapacitet på 1 mio. teu (20 fods containerenheder) - under en tredjedel af, hvad der blev bestilt i 2007. De totale investeringer i containerskibe løb op i 19,7 mia. dollar mod 55,5 mia. dollar året før.

I 2008 blev der leveret containerskibe svarende til en kapacitet på 1,47 mio. teu. I år står sektoren over for at modtage yderligere 1,89 mio. teu i ny tonnage, og cirka samme størrelsesorden i 2010. Det sker på et tidspunkt, da alle prognoser peger på, at verdenshandlen vil falde, hvad der vil få efterspørgslen efter containertransport til at bremse kraftigt op. Ifølge Tradewinds nedreviderer Clarkson sit skøn for efterspørgslen, så containertrafikken på verdensplan nu ventes at falde med 5,3 pct. i 2009.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen